دوپینگ ورزشکاران با داروهای محرک/ اعتیاد و مرگ در انتظار این ورزشکاران است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : «استفاده از داروهای غیر مجاز، جهت افزایش کارایی بین ورزشکاران رایج شده است. مصرف این داروها به دوپینگ معروف بوده و متاسفانه اثرات جانبی بسیار بسیاری داشته که گاهی جان ورزشکار را از او می‏گیرد. داروهای غیرمجاز مصرفی، بسیار بسیارند و به راحتی نیز در دسترس مصرف‏کنندگان قرار می‏گیرد و هر روز به اسامی تازهی وارد بازار می‏شود. عمده‏ترین آنها عبارتند از:کافئین،کوکائین، استریکنین، الکل، افدرین، ناندرلون، اریتروپوئیتین، تستسترون، حشیش و دهها نام دیگر.»

اینها جملات دکتر حمید اکبری، دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در گفتگو با سلامانه مطرح شد.

وی با اشاره به این که مصرف‏کنندگان این داروها عمدتا ورزشکاران نیستند، گفت:« امروزه در جشن‏ها و محافل خصوصی تعدادی از نوجوانان یا جوانان به استفاده از آن مبادرت می‏ورزند. »

دکتر اکبری با اشاره به تعریف داروهای محرک معتقد است:« این داروها به طور موقتی سبب افزایش توان فرد می‏شوند و شامل دیورتیک‏ها، گلوکواستروئیدها و بتا‏بلوکرها می باشند. اگرچه همه داروهای نامبرده شده، مصارف معمولی دارند ولی در دوزاژ غیرمعمول به عنوان دوپینگ استفاده می‏شوند. از مهمترین آنها، می‏توان به آمفتامین‏ها و کوکائین اشاره کرد.»

به گفته دکتر اکبری آمفتامین سبب آزاد شدن بعضی مواد به داخل بدن می‏شود و سیستم عصبی مرکزی و محیطی را دستخوش فعل و انفعالاتی می‏کند. همچنین به طور موقت توانایی و انرژی مصرف‏کننده را بالا برده و سرخوشی کاذب ایجاد می‏کند. از آنجا که اثر ترکیبات موقتی است، با کاهش سطح میزان دارو، فرد دچار تغییرات خلق و خو، آشفتگی، احساس پریشانی، تندخویی و پرخاشگری، وحشت، بی‏خوابی، لرزش اندام‏ها، اضطراب، گیجی و عوارض گوارشی می‏شود.

علاوه بر این به عقیده دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران آمفتامین سبب هوشیاری بیش از اندازه موقتی و برانگیختگی و افزایش اعتماد به نفس کاذب می‏شود. تلفات ناشی از دارو زمانی است که فشار خون انقدر بالا می‏رود تا عروق مغز یا عروق قلبی پاره شده و بیمار در اثر سکته قلبی یا سکته مغزی شدید جان می‏سپارد. حالت وابستگی به دارو در معتادان به گونه‏ای است که برای ایجاد سرخوشی بیشتر، مقدار دارو را افزایش می‏دهند و در نهایت فرد را به جایی می‏رساند که دست به خودکشی می‏زند.

وی با بیان این که کوکائین نیز منشا گیاهی دارد و اثر ان روی بدن تقریبا مشابه آمفتامین است، ادامه داد:« یکی از عوارض جانبی شایع آن سکته مغزی است.»

دکتر اکبری با اشاره به دسته داروهای مخدر نیز اظهار داشت:« این داروها شامل ترکیبات هروئین، حشیش و تریاک است. فرد ابتدا می‏خواهد به عنوان افزایش‏دهنده انرژی از ان استفاده کند ولی در اثر مصرف طولانی، کاهش نیرو و از کار‏افتادگی رخ می‏دهد. مواد مخدر روی هیپوتالاموس و دستگاه مغزی اثر گذاشته و سبب نشئگی، کاهش تنفس در فرد معتاد خواب‏آلودگی، تهوع، یبوست، افزایش فشار مجرای صفراوی، سرگیجه، اختلالات بینایی، اغتشاش شعور و افسردگی می‏شود.»

وی در پایان ضمن بیان این که الکل، ماری‏جوانا و بی‏حس‏کننده‏های موضعی نیز روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و به تدریج سبب از بین رفتن حافظه و اختلال در خواب می‏شوند، خاطرنشان می‏کند: الکل روی دستگاه تولید مثل زن و مرد اثر گذاشته و سبب اختلال در باروری می‏گردد. مصرف الکل در زنان باردار اثرات سوئی مثل کاهش بهره هوشی کودک، کمبود تمرکز و عوارض جسمی خواهد شد الکل سوخت و ساز بدن را موقتی بالا برده و سبب ایجاد گرما و تغییر خلق می‏شود. مصرف طولانی‏مدت، روی کبد اثر گذاشته و سبب بروز هپاتیت و نهایتا از کار افتادن کبد و مرگ می‏شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.