دویچه‌وله: سرمایه‌گذاری ترکیه در بخش هسته‌یی افزایش یافته است

۳۰اردیبهشت،

دویچه‌وله گزارش داد که در حالی که سایر کشورهای اتحادیه اروپا در حال افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های برگشت‌پذیر می باشند، ترکیه قصد دارد سه نیروگاه هسته‌یی بسازد و از این یک واردکننده خالص به یک صادرکننده خالص انرژی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از دویچه‌وله؛ ترکیه از نظر جغرافیایی به بیش از ۷۰ درصد منابع گازی و نفتی جهان نزدیک است و هر ساله ده‌ها هزار تانکر نفتی که بیش از ۱۵۰ میلیون تن نفت حمل می‌کنند از دریای سیاه به قسمت‌های اروپای غربی می‌روند. ترکیه نیز بخش اعظم نیاز خود به انرژی را از طریق واردات تامین می‌کند.

اما اکنون تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده است که این کشور قصد دارد به یک صادرکننده انرژی تبدیل شود. تا سال ۲۰۲۳، ۳۰ درصد نیاز برق ملی از طریق منابع انرژی برگشت‌پذیر داخلی تامین می‌شود و آنکارا در حال سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی هسته‌یی است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ سه نیروگاه هسته‌یی تازه در ترکیه بسازد.

مصرف انرژی در ترکیه در یک دهه قبل تقریبا دو برابر شده است و از ۱۳۰ میلیارد کیلو وات در ساعت به ۲۴۰ میلیارد رسیده است.

رجب طیب اردوغان اول‌وزیر ترکیه اخیرا اعلام کرد: نیاز ما به انرژی در یک دهه آینده مجددا دو برابر خواهد شد. ما در حال حاضر ۷۲ درصد انرژی‌مان را وارد می‌کنیم ولی بعد از این‌که نیروگاه‌های هسته‌یی‌مان راه‌اندازی شد به کمتر از یک سوم واردات گاز طبیعی فعلی‌مان نیاز خواهیم داشت. این سبب می‌شود که هزینه گاز ما ۷/۲ میلیارد دلار کاهش یابد و به این ترتیب پتانسیل بیشتری برای صادرات انرژی حاصل شود.

ترکیه اخیرا یک قرارداد ۲۲ میلیارد دلاری را با یک کنسرسیوم ژاپنی فرانسوی برای ساخت دومین نیروگاه هسته‌یی‌اش در استان سینوپ امضا کرد.

ساخت اولین نیروگاه هسته‌یی‌اش در سال ۲۰۱۰ مورد توافق ترکیه و شرکت روسی روس‌اتم قرار گرفت و این نیروگاه از سال ۲۰۱۹ در استان جنوبی مرسین ساخته خواهد شد.

در ماه آوریل تظاهراتی در مخالفت با این برنامه‌ها در استانبول صورت گرفت، ولی تنها پنجاه نفر در این تظاهرات شرکت کردند. برخلاف بسیاری از کشورهای اروپای غربی، در ترکیه تعداد بسیار کمی با انرژی هسته‌یی مخالفند.

تانایی سیدکی یویارد، مدیر دپارتمان انرژی دانشگاه مارمارا در استانبول و رییس “یوروسولار”، موسسه اروپایی انرژی برگشت‌پذیر در این‌باره گفت: اعتراضات ضدهسته‌یی انعکاس بسیار کمی دارند و در هر صورت تفاوتی ایجاد نخواهند کرد.

ییلدیز اعلام کرده است که منابع برگشت‌پذیر انرژی مانند باد، خورشید و انرژی گرمایی بخشی از استراتژی انرژی ترکیه می باشند ولی به نقل از وی، سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه‌ها صورت نگرفته است.

وی در بخشی از اظهاراتش، گفت: ترکیه باید بخش انرژی‌اش را متنوع‌تر کند. ما باید دو برابر میزان برقی را که امروزه تولید می‌کنیم، تولید کنیم. به همین سبب برنامه‌های ریخته شده برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی بسیار مهم است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.