دو ایرانی متهم در کنیا اتهامات‌ خود را رد کردند

دو ایرانی متهم طراحی عمیلات ترریستی در کنیا روز دوشنبه در اولین روز محاکمه در دادگاهی در نایروبی کلیه اتهامات وارده علیه خود را رد کردند.

به گزارش رویترز کندی موسیوکی، افسر واحد مبارزه با تروریسم پلیس کنیا به پل بیووت، قاضی دادگاه گفت که این دو ایرانی که به نام‌های احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی معرفی شده‌اند، ماه گذشته در راه فردوگاه در نایروبی دستگیر شدند. در حالی که ادعا می‌شود این افراد ۱۵ کیلوگرم مواد منفجره، در اختیار داشته‌اند اما هر دو در دادگاه بر بی‌گناهی خود تاًکید کردند.

بنا بر این گزارش، این دو متهم با قرار وثیقه ۲۳۸۰۰ دلاری برای هر یک آزاد شده‌اند و بنا به حکم دادگاه پاسپورت‌های‌شان را به دادگاه تحویل داده‌اند. در صورتی که این دو شخص گناهگار شناخته شوند، ممکن است به حبس ابد محکوم شوند.

پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که یکی از این دو متهم در دادگاه گفته است که هر دو فرد بازداشت شده توسط ماموران رژیم صهیونیستی بازجویی شده‌اند.

دانیل موسانگی، نماینده پلیس اظهارت وی مبنی بر شکنجه شدن را تکذیب کرده است، اما پل بیووت، قاضی دادگاه این اتهامات را جدی خوانده و دستور انجام تحقیقات در این‌ باره را صادر کرده است.

وکلای حقوق بشری می‌گویند که بازجویی از متهمان توسط ماموران امنیتی خارجی در کنیا مغایر با قانون اساسی است؛ مگر این که متهمان با اتهام‌هاتی از سوی آن کشور خارجی روبه‌رو باشند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره گفته است: سفارت ما در کنیا در حال پیگیری این مساله و احراز هویت این افراد است. موضوعی که در این روزها مقداری عجیب به نظر می‌رسد این است که موضوعات و پرونده‌های مختلفی در رابطه با اتباع ایرانی در کشورهای مختلف توسط رسانه‌های غربی دامن زده می‌شود.

وی افزود: ما به دنبال بررسی جزییات این پرونده هستیم تا مشخص شود چه اتفاقی رخ داده است. بسیاری از مسایل ممکن است برای اتباع کشورهای مختلف اتفاق بیفتد که گاهی با اهداف سیاسی این موضوعات بزرگ‌نمایی می‌شود و جهت‌گیری‌های خاصی پیدا می‌کند. ما برای دفاع از حقوق اتباع‌مان تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد و پس از احراز هویت و بررسی جزییات مساله، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

مهمان‌پرست گفت: ارتباطات مناسبی که بین ایران و کنیا و تحرک خوب سیاسی و اقتصادی در ایام اخیر با این مسایل همزمان شده است که این بیش‌تر ما را نسبت به انگیزه‌های اصلی این اخبار دچار تردید می‌کند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: به‌زودی وزیر تجارت و اقتصاد کنیا برای گسترش همکاری‌های اقتصادی وارد ایران می‌شود. بنابراین باید جزییات این مساله را بررسی کرد تا متوجه شد چه اقدامی در حال انجام است که به روابط ایران و کنیا لطمه وارد کند.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.