دو تابعیتی اشخاص مشکلات بسیاری را به دنبال دارد/ کنوانسیونی برای پیشگیری از تابعیت چند گانه نداریم

۴ م دیماه ،

یک وکیل دادگستری گفت: از مهم‌ترین معضلات دو تابعیتی؛ مالیات مضاعف، خدمت نظام وظیفه، اختلاف در قوانین مربوط به ارث و وصیت و احوال شخصیه اشخاص است.

عباس اسدی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در بیان معضلات دو تابعیتی اظهار داشت: از مهم‌ترین معضلات دو تابعیتی؛ مالیات مضاعف، خدمت نظام وظیفه، اختلاف در قوانین مربوط به ارث و وصیت و احوال شخصیه اشخاص است.

وی با بیان اینکه تابعیت مضاعف آثار اجتماعی بسیاری دارد، ادامه داد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی (بخصوص مردان افغانی) دغدغه شناسنامه‌دار شدن دارند که با معضلات دو تابعیتی روبرو می باشند.

این حقوقدان سببات تعدد تابعیت را سیستم تابعیتی مختلف کشورها دانست و گفت: کشور ایران سیستم خون را قبول داشته و هر ایرانی در هر کجا متولد شود تابعیت ایرانی خواهد داشت، در نتیجه اگر ایرانی تابعیت کشور دیگری را بپذیرد باز هم ایرانی است.

اسدی با بیان اینکه تحصیل تابعیت ممکن است بر اثر درخواست خود شخص باشد،‌ تصریح کرد: طبق اصل ۴۱ قانون اساسی،‌ تابعیت کشور ایران حق مسلم هر فرد ایرانی است و دولت نمی‌تواند از هیچ ایرانی سلب تابعیت کند، مگر به درخواست‌ خود او یا در صورتی‌ که به تابعیت کشور دیگری درآید؛‌ اگر فرد به سن ۲۵ سال تمام برسد و شرایط تحصیل تابعیت را داشته باشد می‌تواند تابعیت کشور دیگر را ثالث را کسب کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دوتابعیتی هم بر دولت‌ها و هم بر اشخاص جامعه اثرات منفی دارد، خاطرنشان کرد: امروزه وجود تابعیت مضاعف برای بسیاری از کشورها معضلات عدیده‌ای ایجاد کرده، چرا که هیچ‌ کنوانسیونی برای اینکه از بروز چند تابعیتی جلوگیری کند وجود ندارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.