دو تابوت سفالی تدفینی در گورستان تاریخی سقز کشف شد

‘عبدالرضا مهاجری نژاد’ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به کاوشهای اخیر در این گورستان اظهار کرد: تاکنون دو تابوت سفالی تدفینی متعلق به یک زن، بچه و مرد که در یک گور دفن شده بودند کشف شده است.

وی با بیان اینکه تدفین تابوت های کشف شده در منطقه زیویه سقز در نوع خود بی نظیر است تصریح کرد: بررسی ها نشان داده این گورها متعلق به دوران اشکانی است و در حال حاضر ۹۰ درصد تدفین های کشف شده مربوط به جنس مونث و تنها دو مورد مربوط به مردان است.

مهاجری نژاد با اشاره به اطلاعات بدست آمده از کاوش های اخیر در این گورستان یادآور شد: نوع تدفین و معماری گورستان در منطقه بی سابقه است و گور اشخاصی که موقعیت اجتماعی بالاتری داشته اند، با معماری خاصی و بصورت مقبره ای در دو یا سه سطح سنگ چین و تدفین شده است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد گورهایی که بصورت دست کن حفاری شده، متعلق به اشخاصی است که از موقعیت اجتماعی ضعیف تری برخوردار بوده اند.

مهاجری نژاد اظهار کرد: برای تدفین دوم یا سوم گور، تخته سنگ روی قبر قبلی جابجا شده و تدفین های بعدی انجام گرفته است و دور تا دور گور را با سنگ پوشانده اند.

به گفته وی ورودی های ایجاد شده در هر گور نشان دهنده راهروی عبور و مرور بازماندگان اموات است.

مهاجری نژاد اضافه کرد: بعد از آخرین یا سومین تدفین، ورودی گور را با استفاده از تخته سنگ مسدود می کردند.

ک/۳/۷۳۵۲/۵۳۳/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۱۶۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. hardan:

    .خوشبختانه سقز دارای میراث گرانبها از نظر آثار به جا مانده دوران مادهاواقوامهای دیگر میباشد.تبلیغات گسترده ای که در میان مردم باب هست که سقز قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد باعث شده که افراد سودجو و حتی مردم عادی ازروی نادانی دست به حفاریهای غیر مجاز بزنند.هدفشان فقط به دست آوردن طلا اشیای قیمتی میباشد.به نظر من نبود موزه در شهر قدیمی سقز و بی آگاهی مردم از ارزش فرهنگی این آثار باعث شده تمام جاهای تاریخی این شهر مورد تعرض قرار بگیرد.امیداوارم مسولین هرچه زودتر به فکر راندازی موزه این شهر قدیمی باشند.و باید از کودکی آموزش آگاهی داده شود تا مردم قدر فرهنگی این آثار گرانبها را بدانند وبه عنوان سرمایه ملی و ملت کرد به آن نگاه کنند.به امید چنین روزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.