دو خبر بهداشتی ودرمانی

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‘حسین دلشاد’ افزود: ید به طور عمده به صورت یون و بیشتر در غدد تیروئید و مقدار کمتری نیز در غدد بزاق و معده وجود دارد و همچنین تمام سلول ها دارای مقدار جزیی ید هستند.

وی افزود: عامل اصلی ید، حضور دو هورمون است که این هورمون ها بر بیشتر اندام های بدن اثر می گذارد و برای تکامل و عملکرد طبیعی بدن و دستگاه عصبی، حفظ گرمای بدن و انرژی ضروری است.

دلشاد تصریح کرد:‌ میزان نیاز روزانه به ید در شیر خواران ۴۰ میکروگرم و در بالغین ۱۵۰ میکرو گرم است.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم مهمترین منابع طبیعی ید را مواد غذایی دریایی مثل ماهی آب های شور و ساردین و نمک های ید دار عنوان کرد.

به گفته وی، ید باعث سلامت پوست ، مو ، ناخن و دندان، تنظیم سرعت سوخت و ساز بدن، تنظیم متابولیسم سلولی( تبدیل غذا به انرژی) و تقویت بافت پیوندی می شود.

دلشاد گفت: خواب آلودگی ، بی حالی و سستی، گواتر، اضافه وزن، بیماری های کیست تخمدان، خارش، جوش و زخم های پوستی، مشکلات معده و روده ای از علائم کمبود ید در بدن است.

** قرص های جویدنی ترک سیگار خط اول درمان در کشور

‘هومن شریفی’ کارشناس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قرص های جویدنی ترک سیگار خط اول درمان در کشور و دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: از سال ۱۹۶۰ میلادی پزشکان با انجام تحقیقات به دنبال ماده ای بودند تا جایگزین سیگار شده و از سوی دیگر دارای عوارض کمتری باشد.

چهار هزار ماده سیگار، هیچ کدام جایگزینی ندارند بلکه فقط نیکوتین موجود در سیگار اعتیادآور است و نیازمند جایگزینی است.

شریفی اضافه کرد: براین اساس یک پزشک سوئدی ۱۰ سال با انجام تحقیقات توانست ماده ای را جایگزین نیکوتین موجود در سیگار کند و قابل جویدن باشد.

کارشناس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از قرص های دو میلی گرمی ، حدود ۸۴ صدم میلی گرم نیکوتین وارد بدن فرد می شود.

شریفی اضافه کرد: هر فرد سیگاری به تعداد هر نخ سیگاری که در هر زمان از شبانه روز استفاده می کند، باید این قرص ها را استفاده کند.

وی ادامه داد: مصرف این قرصهای جویدنی رفته رفته منجر به ترک سیگار در فرد می شود، ماهیت سیگار با قرص متفاوت است چرا که از نظر زمان مصرف و میزان، نیکوتین به صورت ناگهانی از سیگار آزاد می شود اما در این قرص ها آهسته آهسته نیکوتین آزاد می شود.

شریفی با بیان اینکه این قرصها در داروخانه ها موجود است، گفت: مدت زمان اثربخشی این قرصها در ترک سیگار بین یک تا سه ماه است که در برخی از موارد نیز کمتر از یک ماه فرد موفق به ترک سیگار می شود.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده در کلینیک های ترک سیگار، این نتیجه حاصل شده که استفاده از این قرصها در مدت یک ماه حدود ۸۸ درصد با موفقیت و در طول یکسال با ۵۵ درصد موفقیت مواجه بود.

به گفته شریفی افرادی که از طریق این قرص ها موفق به ترک سیگار شده اند تا ۵۵ درصد در طول یک سال به سمت سیگار روی نیاورده اند.

اجتمام**۹۱۰۵ ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۲۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.