دو دلیل وزیر خارجه عراق برای سفر به تهران از نگاه یک کارشناس

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: احتمال دارد در سفر وزیر خارجه عراق به تهران با توجه به اوضاع این کشور دو موضوع مهم در دستور کار بوده باشد.

صایر گل عنبری در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با سفر اخیر وزیر خارجه عراق به کشورمان و اهداف احتمالی این سفر خاطرنشان کرد: این سفر در شرایط و زمان خاصی انجام شده است و این باعث اهمیت آن می‌شود و گرنه، اگر بخواهیم آن را در چارچوب رفت وآمدهای دو طرفه ارزیابی کنیم سفر معمولی و طبیعی به نظر می‌رسد.

وی با بیان این که در حال حاضر تحولات مهمی در عراق و منطقه در حال رخ دادن است و این باعث افزایش پر رنگ شدن نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نسبت به قبل در عراق شده است، گفت: این روزها تحولات بسیار مهمی در عراق می‌گذرد و شاید بتوان گفت هدف اصلی سفر فواد حسین رایزنی در ارتباط با این تحولات سهمگین است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا  با بیان این که رسما بغداد و تهران در بیان اهداف این سفر به پیگیری اجرای توافقات پیشین اشاره می‌کنند از جمله  توافق‌های پیشین بین دو کشور در جریان سفر دو سال پیش  آقای روحانی به عراق، معتقد است: این که وزیر خارجه عراق بیاید به ایران و بخواهد پرونده‌های اقتصادی را پیگیری کند در حالت عادی امر معقولی به نظر نمی‌رسد و قطعا این سفر با اهداف دیگری نیز صورت گرفته؛ گرچه باید به این نکته نیز توجه داشت که پرونده‌های اقتصادی بین ایران و عراق با توجه به فشارهای آمریکا به بغداد بعضا رنگ و بوی سیاسی نیز به خود گرفته است  و همین فشارها باعث شده که اجرای بسیاری از توافقات بین تهران و بغداد با چالش‌های جدی رو به رو شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت دقیق تر نگاه کنیم باید بگویم که دو پرونده مهم در دستور کار این سفر با توجه به اوضاع عراق قرار داشته است. طی چند وقت اخیر شاهد این بوده‌ایم که برخی از گروه‌های مسلح عراقی حملاتی را به منافع آمریکا در عراق از جمله مراکز دیپلماتیک این کشور انجام داده‌اند و این حملات اخیرا نیز در یک اقدام معنادار تشدید شده است.

گل عنبری  به تهدید آمریکا برای بستن سفارت خود در عراق در صورت تداوم حملات اشاره کرد و  گفت: به نظرم بعید است که آمریکا سفارت خود را در عراق ببندد؛ چرا که اگر این کار را بکند دقیقا آن چه را که ایران و برخی از نیروهای مسلح در عراق می‌خواهند انجام داده؛ مگر این که آمریکا بخواهد در پس این مساله، اقداماتی را علیه عراق در آینده نزدیک انجام دهد که این گزینه هم دور از انتظار است. از این رو به نظر می‌رسد دولت عراق، در سایه فشارها و تهدیدهای واشنگتن با اعزام وزیر خارجه خود به ایران می‌خواهد که تهران به این گروه‌ها فشار آورده تا از حملات خود به این مناطق بکاهند و در واقع ایران به نوعی به دولت الکاظمی در اعمال فشار به این گروه‌ها کمک کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا  افزود: موضوع دیگر بحث تصویب قانون انتخابات در عراق است که روز شنبه نیز نمایندگان پارلمان این کشور نتوانستند درباره آن به توافق برسند و طیفی از این نمایندگان نزدیک به ایران هستند، از ین رو، این احتمال دور از ذهن نیست که آقای فواد حسین در این سفر خواستار کمک برای حل اختلافات بین گروه‌های عراقی در این زمینه شده باشد. 
وی با بیان این که واقعیت این است که عراق و دیگر مناطق بحرانی در خاورمیانه به تبع تشدید نزاع بین ایران و آمریکا اوضاعشان به شدت حساس شده و می‌شود و در همین چارچوب دولت عراق تلاش می‌کند که در این منازعات عراق از آسیب‌های آن در امان بماند، افزود: به نظرم این تلاش ها همراه با نتیجه نخواهد بود، ترامپ با خروج از برجام یک بازی را آغاز کرده و اکنون در فصل انتخابات در آمریکا در تلاش است که این بازی را وارد فازهای خطرناک و جدی تری کند و در همین چارچوب باید دید چه اتفاقی در آینده  رخ می دهد .

گل عنبری با اعتقاد بر این که بعید است حملات برخی از گروه‌های مسلح در عراق به منافع آمریکا در این کشور متوقف شود و گروه‌های عراقی پس از  ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس مصمم هستند تا عراق را برای آمریکا نا امن کنند، گفت: از سوی دیگر ظاهرا دولت عراق تصمیم دارد که دست به یک سری اقدامات علیه گروه‌هایی که در حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق نقش داشتند، بزند و با توجه به اهمیت این موضوع و تبعات آن دولت کاظمی تصمیم گرفته قبل از این که این اقدامات را انجام دهد با ایران دراین زمینه رایزنی‌های داشته باشد و چه بسا از طرف کانال ایران بتواند به این گروه‌ها فشار بیاورد تا حملات خود را متوقف کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: البته هیچ بعید نیست که با توجه به تهدیدات آمریکا، آقای فواد حسین از سوی دولت کاظمی حامل پیام هشدار و تهدید آمیز آمریکا باشد که اگر حملات این گروه‌ها علیه آمریکا تداوم داشته باشد آمریکا به این موضوع واکنش نشان دهد و در واقع واشنگتن از طریق عراق خواسته این پیام را به تهران برساند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گفته می‌شود مایک پمپئو به آقای برهم صالح پیام شدید اللحنی را منتقل کرده و گفته است آمریکا در صورت تداوم حملات واکنش جدی نشان می‌دهد. از این رو دولت عراق نگران است اگر این اتفاق بیفتد کشور  وارد کنش واکنش‌هایی می‌شود که روشن نیست به کجا ختم شود. به همین خاطر در تلاش جدی برای متوقف کردن این حملات است

گل عنبری تاکید کرد: البته اینها همه گمانه زنی است و باید دید که در آینده چه اتفاقاتی در عراق رخ می‌دهد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.