دو روح شیطانی حاکم بر بازار طلا

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ میلادی برای اولین بار در ۱۳ سال اخیر با کاهش شدید ۳۰ درصدی روبرو شده ولی سئوال اساسی این است که آیا این آغازی برای ادامه روند نزولی قیمت این فلز زرد خواهد بود؟

خبراقتصادی:به گزارش موتلی فول ؛ قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۷۵ دلار کاهش داشته و به مرز ۱۲۰۰ دلار در هر اونس رسیده است. ولی واقعا سبب اصلی کاهش شدید قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ میلادی چه بوده است؟ قیمت طلا از ۱۹۰۰ دلار در اوت ۲۰۱۱ میلادی به کمتر از ۱۱۸۰ دلار در ژوئن امسال کاهش یافت .

بر اساس این گزارش به نظر می رسد مشکل اصلی در بازار طلا از آوریل امسال آغاز شد و قیمت این فلز زرد تنها در طول دو روز با افت ۲۰۰ دلاری روبرو شد. بحران بانکی قبرس و تصمیم احتمالی بانک مرکزی این کشور برای فروش ۴۰۰ میلیون یورو ذخایر طلای خود اثر روانی منفی شدیدی بر بازار طلا داشته است.

از سوی دیگر نگرانی ها نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا نیز فشار بسیاری را بر قیمت طلا وارد کرده است. کاهش شدید قیمت طلا دو تاثیر منفی سریع بر بازار طلا داشت.

نخست اینکه بسیاری از شرکت های معدنی کوچک جهان با شوک شدیدی روبرو شدند و دوم آنکه اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی نسبت به بازار طلا از بین رفت.

سرمایه گذاران بین المللی امسال با زیان ۷۲ میلیارد دلاری از کاهش شدید قیمت طلا روبرو شده اند. ارزش سهام صندوق اس پی دی آر نیز از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون بیش از ۲۹ درصد کاهش یافته است.

به نظر می رسد قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز به شدت تحت فشار سیاست های فدرال رزرو آمریکا و توقف احتمالی محرک پولی خواهد بود


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.