دو سالانه دیوارنگاری در خانه هنرمندان ایران کلید خورد

۲۳اردیبهشت،

مراسم افتتاحیه دومین دو سالانه دیوارنگاری تهران عصر یک شنبه ۲۲ اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری تهران، استادان دانشگاه و علاقه مندان در محوطه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین، در آغاز این مراسم “سید محمد جواد شوشتری” رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران با ابراز خوشنودی از برگزاری دوسالانه دوم دیوارنگاری، از همکاری هنرمندان با سازمان زیباسازی و حضور موثر آن ها در طرح های مختلف سازمان تشکر کرد.

 شوشتری در ابتدا صحبت های خود به تفاوت این دوره با دوره ی قبلی اشاره کرد و افزود: در این دوره ما سعی کرده ایم که دیوارنگاری را صرفاً از نقاشی جدا و خارج کنیم و ارتباط آن را با سایر هنر های تجسمی از قبیل آینه کاری، کاشی کاری و گچ کاری پر رنگ تر کنیم.

وی در ادامه به نقش آثار هنری در پویایی و سرزندگی یک شهر اشاره کرد و افزایش تعداد آثار شرکت کننده در این دوره را نشان از اهمیت روز افزون موضوع زیباسازی چهره شهر دانست.

شوشتری در پایان صحبت های خود در زمینه پژوهشی به موضوع گرافیتی اشاره کرد و نقاشی های گرافیتی را در زیباتر شدن چهره شهر بسیار موثر دانست و بر پرداخت علمی و مشخص نسبت به این گونه آثار تاکید کرد.

در ادامه برنامه استاد “مصطفی اسدالهی” عضو شورای سیاست گذاری دوسالانه دیوارنگاری تهران، به تغییر نام نقاشی دیواری به دیوارنگاری اشاره کرد و این امر را نتیجه بحث ها و فعالیت های بسیار بسیاری دانست، تا در نهایت بتوانیم دیوارنگاری و یا دقیق تر همان هنر دیوارنگاری را از نقاشی دیواری جدا سازیم و از آن یک تعریف مشخص ارائه دهیم.

اسدالهی در ادامه بر پیشرفت کیفی نمایشگاه دوسالانه دیوارنگاری امسال تاکید کرد و آن را نتیجه تلاش و توجه سازمان زیباسازی در دعوت از هنرمندان متخصص برای انجام کارها و پروژه های کارشناسی دقیق دانست.

وی در ادامه با نگاهی تاریخی، نقش هنر دیوارنگاری را در قبل تاریخی این سرزمین پر رنگ دانست ؛ به طوری که امروز نیز بعضی از آثار قبل دیوارنگاری هم چنان در شهر های تاریخی و قدیمی ما پابرجا مانده است. یادآوری و بکارگیری از تکنیک های سنتی که ریشه در هویت و فرهنگ ما دارد، می تواند در طراحی امروز شهرهای ما بسیار مطلوب و کارآمد باشد و همچنین هویت شهری خاص ما را از هویت غربی جدا سازد.

 در پایان مراسم  “احمد مسجد جامعی” عضو شورای شهر تهران به بیان تاریخچه ای کوتاه از آن چه هنر دیوارنگاری در تهران قدیم بوده است، پرداخت. و ترکیب دیوارنگاری_معماری را در سنت شهرسازی تهران از ساخت و شکل گیری اولین دروازه های ورودی قدیمی تهران در دوران صفویه، قاجاریه تا دوران پهلوی و اکنون، مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه به نمونه هایی از دیوارنگاری های قدیمی در سطح شهر تهران هم چون کاخ گلستان و نقش برجسته های ساختمان های اطراف میدان فردوسی که نشان دهنده ترکیبی مناسب از هنر نقاشی، معماری و دیوارنگاری است، اشاره کردند.

مسجد جامعی در ادامه به تلاش برای حفظ و نگهداری آثار دیوارنگاری برجامانده در شهر تهران اشاره کرد و بر لزوم طراحی اسناد و شناسنامه ای از آثار موجود در تهران تاکید کرد تا زمینه ای مناسب برای ارزیابی، بررسی و نگهداری این آثار فراهم شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود بر وجود رویکرد هنری به عناصر شهری اشاره کرد و توجه به آن را در کنار رویکردکارکردی و عملکردی مهم دانست و نگاه هنرمندانه به هرگونه پدیده و مولفه شهری را در زیباسازی شهری بسیار ضروری دانست. دیوارنگاری به عنوان یک کار هنری از همه ظرفیت های اجتماعی و روانشناختی برای بیان و به تصویر کشیدن خود بهره می برد. شناخت و طراحی این روند نیز نیازمنده کاری تخصصی است که خوشبختانه کارهای هنری و توجه به آن ها در سال های اخیر این چنین بوده است؛ چرا که هنرمند تلاش کرده است که پیام خود را هنرمندانه بدهد و در به کارگیری عناصر هنری گوناگون برای بیان پیام خود استفاده کند.

احمد مسجد جامعی در پایان صحبت های خود به نمونه هایی از کارهای گرافیتی خودجوش در سطح شهر اشاره کرد و ایجاد شرایطی که در آن هنرمندان جوان بتوانند فعالیت های خود را در قالب های مناسب بیان کنند، بسیار ارزشمند دانست تا بتوان برای داشتن شهری زیبا و زنده، از همه ظرفیت ها و خلاقیت های هنری در فضا عمومی شهر استفاده کرد.

در پایان مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه دوسالانه دوم دیوارنگاری شهر تهران در تمامی گالری های خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 انتهای پیام/

  ۳۲/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.