دیدار روکا با جلیلی و صالحی؛ آیا نخست وزیر سابق فرانسه حامل پیامی به ایران است؟

خبرگزاری آریا-در آستانه برگزاری مذاکرات بغداد، نخست وزیر سابق فرانسه طی سفری به تهران با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایرانی در موضوع هسته ای دیدار کرده است.

دیدار روکا با جلیلی
 دبیر شورایعالی امنیت ملی در دیدار با نخست وزیر اسبق فرانسه گفت: مقامات غربی دقت کنند، برخی اظهارات غیر سازنده است.
 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، “میشل روکار” نخست وزیر اسبق فرانسه عصر امروز با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار جلیلی با اشاره به رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گفت‌وگو -همکاری تصریح کرد: زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است.
دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیر منطقی بعضی مقام‌های غربی و طرح برخی ادعاهای واهی از سوی آنها که بارها نادرستی آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تاکید قرار گرفته است، به مسئولان غربی هشدار داد: مقام‌های غربی دقت کنند برخی اظهارات غیر سازنده است.
وی تاکید کرد که هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود. جلیلی گفت: در بغداد منتظر اقدام برای جلب اعتماد ملت ایران هستیم.
میشل روکار نخست وزیر اسبق فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اظهار داشت: مردم در اروپا و فرانسه نسبت به مدیریت بحران مالی در ۵ سال گذشته راضی نیستند.
وی با اشاره به عمق معضلات اقتصادی و مالی در غرب تصریح کرد‌: رای مردم فرانسه به تغییر، به معنای حل بحران اقتصادی در فرانسه نیست بلکه مشکل اصلی این است که امروزه نظام سرمایه‌داری گرفتار بحران‌های داخلی است.
روکار با اشاره به افزایش میزان فقیران در کشورهای اروپایی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که هدف اصلی نظام سرمایه‌داری تامین منافع ثروتمندان است و این امر چشم‌انداز بهبود اوضاع را تیره و تار می‌کند.
نخست وزیر اسبق فرانسه با اشاره به این که مذاکرات استانبول یک گام مثبت به پیش بود ابراز امیدواری کرد: گفتگوهای بغداد در راستای تفاهم‌‌های حاصل شده در استانبول انجام شود تا شاهد خوشنودی و درک متقابل همه طرف‌ها باشیم. وی این موفقیت را به نفع همه از جمله فرانسه دانست.

دیدار روکا با صالحی
روز گذشته نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار “میشل روکا” نخست وزیر سابق فرانسه ، گفت: ایران و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه منافع بسیاری برای توسعه روابط دارند.
 “علی اکبر صالحی” در دیدار با “میشل روکا” نخست وزیر سابق فرانسه در تهران با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی برای توسعه و گسترش روابط با همه کشورها براساس احترام متقابل ابراز امیدواری کرد، با انتخاب فرانسوا اولان رییس جمهوری جدید فرانسه مناسبات دوکشور شاهد توسعه در همه زمنیه ها باشد.
صالحی با تشریح رویکرد اصولی، روشن و شفاف جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیگیری حق مسلم خود در بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای، بر اهمیت فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرام اعلام کردن تولید و گسترش سلاحهای کشتار جمعی تاکید کرد.
“میشل روکا” نخست وزیر سابق فرانسه نیز در دیدار با صالحی با ابراز خرسندی از سفرش به ایران و دیدار با مسئولان ایرانی بر ضرورت درک نقش و جایگاه مهم و ظرفیت های ایران از سوی کشورهای اروپایی تاکید کرد.
“میشل روکا “ابزار امیدواری کرد: با ایجاد فضای اعتماد متقابل شاهد حل و فصل مسائل موجود در راستای مصالح و منافع طرفها و تقویت صلح و ثبات و پیشرفت در منطقه وجهان باشیم.
 
واکنش فرانسوا اولاند به سفر میشل روکار به تهران
پس از انتشار خبر سفر میشل روکار نخست وزیر پیشین سوسیالیست فرانسه به تهران و واکنش ها و پرسش های بسیاری که به همراه داشت، مسئولین سیاست خارجی فرانسوا اولاند، نامزد پیروز حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رسماً اعلام کردند که این سفر هیچگونه ارتباطی با وی ندارد. 
مسئولین سیاست خارجی فرانسوا اولاند در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه رسمأ تأکید کردند که سفر نخست وزیر سابق به ایران جنبه خصوصی دارد و به ابتکار شخصی وی تدارک دیده شده است.
همین مسئولین در ادامه متذکر شده اند که میشل روکار به هیچ وجه از طرف رئیس جمهور تازه منتخب فرانسه مأموریتی ندارد و حامل هیچ پیامی نیست.
این در حالیست که یکی از همراهان میشل روکار در سفرش به تهران به خبرگزاری فرانسه تأکید کرده است که مقامات جمهوری اسلامی نخست وزیر سابق فرانسه را به خوبی می شناسند و میشل روکار امیدوار است که این سفر نخستین تماس ها میان دولت فرانسه و حکومت جمهوری اسلامی ایران را تسهیل سازد.
همچنین اطرافیان فرانسوا اولاند در ادامه اظهاراتشان به خبرگزاری فرانسه خاطر نشان ساختند که موضع وی در ارتباط با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی بسیار واضح و روشن است.

اما به نوشته روزنامه فرانسوی “فیگارو” این سفر با هدف ازسرگیری روابط میان پاریس و تهران که در دوران ریاست جمهوری «نیکلا سارکوزی» به طور قابل توجهی تنزل یافته بود، برگزار می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران دوشنبه گذشته ابراز امیدواری کرد که انتخاب «فرانسوآ اولاند» به ریاست جمهوری فرانسه عصر جدیدی را در روبط تهران و پاریس به وجود آورد.
میشل روکار نخست وزیر اسبق فرانسه و از نزدیکان اولاند رئیس جمهور جدید فرانسه است که در سفری غیر رسمی به تهران سفر کرده است. روکار همچنین از هم حزبی های اولاند نیز به شمار می رود. وی در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ نخست وزیر فرانسه بوده است.
“میشل دوبیوس” یکی از دستیاران روکار که وی را در سفر به ایران همراهی می کند، به فیگارو گفته است:‌ امیدواریم این دیدار موجب تسهیل روابط و تماس بین دولت جدید فرانسه و ایران شود.
برخی  کارشناسان نیز سفر این سیاستمدار سوسیالیست فرانسه را که بلافاصله پس از پیروزی اولاند به تهران سفر کرده است، نقطه آغازی بر ایجاد تحول در روابط تهران – پاریس می دانند.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.