دیروز پاتوق معتادان، امروز باغ پرندگان

شهردار منطقه ۴: این پروژه شامل ۴ بخش برای پرندگان «آبزی»،«گرمسیری»، «شکاری» و «پرندگان با ارتفاع کم پروازی» طراحی شده است. در فاز اول ۵/۵ هکتار برای پرندگان آبزی و گرمسیری آماده بهره‌برداری خواهد شد که در کنار آن فضایی را به عنوان پارک و محل اقامت و استراحت شهروندان در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، احداث باغ پرندگان در دل لویزان، یکی از رویکردهای مدیریت شهری است. رویکردی که خروجی آن، تبدیل کانون‌های آسیب‌پذیر مناطق به یک فضای شاد، مفرح فرامنطقه‌ای است. زمانی که شهرداری تهران تصمیم به احداث بزرگ‌ترین باغ پرندگان در دل جنگل لویزان گرفت، بررسی‌های اجتماعی این محل نشان می‌داد که در طول سال‌های گذشته به پاتوق معتادان پر‌خطر تبدیل شده است. در این میان مهم‌ترین گام برای پاکسازی این محدوده، تبدیل آن به یک مکان گردشگری و تفریحی بود.

به‌همین دلیل بر اساس نتیجه مطالعات کارشناسان منطقه ۴ مدیریت شهری تصمیم گرفته شد که بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور و خاورمیانه در لویزان احداث شود. آن طور که حسن کریمیان، شهردار منطقه ۴ توضیح می‌دهد، فاز اول آن تا انتهای سال ۹۱ افتتاح خواهد شد. شهردار منطقه ۴ می‌گوید:«کابل و توری‌های لازم برای نصب سازه سقف باغ پرندگان سفارش داده شده و قرار است که آذرماه وارد کشور شود.

در این صورت فاز اول این پروژه تا پایان سال جاری آماده افتتاح می‌شود و فاز بعدی آن پس از بررسی جزئیات و نتایج فاز اول و تعیین شرایط کیفی در سال ۹۲ آغاز و افتتاح خواهد شد.» با توجه به اینکه منطقه ۴ یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق پایتخت است، کمبود سرانه‌های خدماتی و رفاهی یکی از نیازهای ساکنان این بخش از تهران به شمار می‌رود.شهردار این منطقه معتقد است که با احداث این باغ سرانه خدماتی و تفریحی منطقه ۴ بیشتر خواهد شد. از همه مهم‌تر اینکه این محدوده و پارک لویزان در گذشته محلی نامناسب و پر از معضلات اجتماعی بود که پلیس و شهروندان همیشه برای ایجاد امنیت در آن دچار مشکل بودند.

پرندگان گرمسیری و شکاری در پایتخت

وسعت ۲۳ هکتاری باغ پرندگان باعث شده است تا پروژه اجرایی آن در ۴ فاز تعریف و سپس اجرایی و تکمیل شود. این در حالی است که چیزی در حدود ۸۶ هکتار از جنگل‌های لویزان برای ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری تعریف شده که باغ پرندگان در دل این پروژه‌ها قرار دارد. شهردار منطقه ۴ در این باره می‌گوید: «این پروژه شامل ۴ بخش برای پرندگان «آبزی»، «گرمسیری»، «شکاری» و  «پرندگان با ارتفاع کم پروازی» طراحی شده است. در فاز اول ۵/۵ هکتار برای پرندگان آبزی و گرمسیری آماده بهره‌برداری خواهد شد که در کنار آن فضایی را به عنوان پارک و محل اقامت و استراحت شهروندان در نظر گرفته‌ایم.»

قرار است ۲۵۰ نوع پرنده در باغ پرندگان به پرواز درآیند. کریمیان درخصوص شرایط زیستی پرندگان در این باغ نیز توضیح می‌دهد:«توپوگرافی و گونه‌های گیاهی موجود در منطقه در نظرگرفته شده برای پارک پرندگان بسیار برای انجام این پروژه مساعد است و بسیاری از اقدامات صورت گرفته، در این پروژه با توجه به این شرایط جلوتر از زمان مقرر آماده می‌شود.»

طراحی‌های بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه نشان می‌دهد که بخش مهم و قابل توجهی از فاز اول این پروژه مربوط به ستون و کابل و تورهای در نظر گرفته شده برای سقف فضای پرندگان است، شهردار منطقه ۴ می‌گوید:«قرار است کل فضای پرندگان آبزی و گرمسیری با فنس و توری با ارتفاعی حدود ۵۰ متر پوشیده شود و پرندگان به صورت آزاد در این محدوده پرواز کنند.» البته تصور پرواز آزاد پرندگان شکاری که فاز آخر عملیات اجرایی باغ پرندگان است،آن هم با حضور بازدید کنندگان کمی ترسناک به نظر می‌رسد. اما حسن کریمیان در این خصوص توضیح می‌دهد:«در این فضا برخلاف سایر پارک‌ها، پرندگان به صورت آزاد و بازدید کنندگان و شهروندان در داخل کریدورهای پوشیده تردد خواهند کرد.»

باغ پرندگانی که در تهران احداث می‌شود،بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور خواهد بود. با نگاهی به باغهای پرندگان در سایر شهرها مشاهده می‌کنیم که میانگین مساحت این باغها در حدود ۲ هکتار است، بنابراین نظیر این باغ که قرار است در پایتخت در مساحتی در حدود ۲۰ هکتار احداث شود در هیچ کدام از شهرهای کشور وجود ندارد.

پرواز ۲ هزار پرنده در ارتفاع ۵۰ متری لویزان

مهندس پنداریان،مدیر پروژه باغ پرندگان نیز تاکید می‌کند که مساحت باغ و فضایی که به صورت سر پوشیده در مساحت ۶ هکتار در نظر گرفته شده در جهان بی نظیر است.از همه مهم‌تر اینکه محیط باغ پرندگان باید با محیط زیست پرنده سازگار باشد، بنابراین باغ پرندگان تهران با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا این شرایط را برای پرندگان بخصوص پرندگان گرمسیری فراهم می‌کند. مدیر پروژه باغ پرندگان تاکید می‌کند که شرایط آب و هوایی برای پرندگان گرمسیری همچون کشور مالزی خواهد شد.

قرار است که در باغ پرندگان حدود ۲۵۰ گونه پرنده آزادانه به پرواز درآیند. پنداریان، مدیر پروژه باغ پرندگان می‌گوید: «رایزنی‌ها برای ورود پرندگان از کشورهای گرمسیری در حال انجام است و ۲۵۰نوع پرنده از جمله پرنده‌های آبزی،صخره زی،شکاری و…با فراوانی بالای ۲۰ هزار پرنده به باغ پرندگان وارد خواهند شد که همه امکانات برای نگهداری پرندگان در نظر گرفته خواهد شد. قراراست که برخی از پرندگان از آسیای جنوب شرقی و آفریقا وارد این باغ ‌شوند که به همراه آنها وسایل نگهداری و شرایط نیز فراهم خواهد شد. گونه پرندگانی که قرار است وارد باغ شوند شناسایی شده و قیمت‌ها نیز ثابت شده و همزمان با تکمیل باغ، این پرنده‌ها نیز وارد باغ خواهند شد.»

مشاوران ایتالیایی در کنار مهندسان ایرانی

هرچند تجربه احداث باغ پرندگان در برخی از شهرهای کشور به ویژه اصفهان وجود دارد، اما مساحت ۲۳ هکتاری باغ پرندگان پایتخت باعث شد تا طراحی این باغ با سایر نمونه‌های مشابه داخلی آن متفاوت باشد به همین خاطر استفاده از مشاوران خارجی در کنار مهندسان ایرانی ضروری بود. شهردار منطقه ۴ در این باره نیز توضیح می‌دهد:«در نظر داشتیم تا تمامی تجهیزات به کار رفته در این باغ ساخت داخل کشور باشد اما متاسفانه مشاور خارجی این پروژه تولیدات توری و کابل داخل کشور را برای انجام پروژه مناسب اعلام نکرد. فن‌آوری ساخت توری‌ها و کابل‌های مورد نظر در داخل کشور وجود نداشت به همین دلیل مشاور پروژه برای این فن‌آوری کشور ایتالیا را معرفی کرد.»

در کنار این مجموعه مرکز پژوهشی و کتابخانه، رستوران و فضاهای تفریحی، قرنطینه پرندگان و نیز پارکینگ مناسب برای حدود ۱۰ هزار بازدید کننده در روز در نظر گرفته شده است و شهروندان پس از پارک خودرو در محل پارکینگ، به وسیله اتوبوس‌ها و خودروهای برقی و نیز کالسکه در باغ پرندگان تردد می‌کنند. با اقدامات صورت گرفته و با وجود دسترسی‌های بزرگراهی این پروژه در شرق و غرب،‌امکان تعرض به جنگل‌های لویزان و هر گونه ناامنی در فضای پارک لویزان کاهش می‌یابد. به گفته شهردار منطقه۴ برای کل ۸۵هکتار مساحت این پروژه ۶۵ میلیارد تومان و برای ۲۲ هکتار فضای اصلی باغ پرندگان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.