دیوارهایی به وسعت تاریخ سینمای جهان

۱۷م آذر ،

احمد جورقانیان از مجموعه داران برجسته کشورمان که به تازگی مجموعه ای از پوسترهای قدیمی سینمای جهان را در ایران و در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته است، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: جمع آوری مجموعه پوسترهای سینمایی و در مواردی سریال های خارجی را از دوران نوجوان آغاز کردم که البته در کنار این مجموعه پوسترها فیلم هایی قدیمی از فیلم های سینمای جهان را جمع آوری کرده ام.

وی در ادامه تصریح کرد: درحال حاضر بیش از ۵هزار پوستر از سینمای جهان را جمع آوری کرده ام که هربار تنها تعدادی از آن ها را می توان به نمایش گذاشت.

جورقانیان در ادامه اظهار داشت: مجموعه داری یا به عبارتی داشتن کلکسیون از مجموعه ای خاص نیازمند علاقمند بودن به آن است به عبارت دیگر کسی که به عکس های قدیمی علاقمند است از همان دوران نوجوانی و جوانی تمام فکر تلاش خود را صرف این موضوع می کند.

وی دربارهٔ این نمایشگاه پوستر نیز گفت: در حدود نزدیک به نیم قرن است که جمع آوری پوسترهای سینمایی را آغاز کردم و پوسترهای اکثر فیلم های جهان را دارم.

وی در ادامه گفت: بسیاری از جوانان و نیز دانشجویان هنر که علاقمند به سینمای جهان می باشند از دیدن پوسترهای فیلم های قدیمی شگفت زده می شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در قبل پوستر بخشی از هویت فیلم محسوب می شد و این درحالی است که در حال حاضر پوسترهای فیلم از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

*کتابچه های سینمایی در کنار فیلم های سینمایی
جورقانیان دربارهٔ کتابچه های فیلم های سینمایی نیز گفت: در قبل پیش از نمایش فیلم سینمایی کتابچه هایی به تماشاچی ها داده می شد که در آن خلاصه ای از فیلم تعریف شده بود و این موضوع (ارائه کتابچه های فیلم) برایم بسیار جالب بود.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت در کنار نمایش یک فیلم سینمایی مخاطب یک پوستر خوب و یک کتابچه را ملاحظه و گاهی دریافت می کرد.

جورقانیان تصریح کرد: پوسترهای فیلم بخش از دنیای تاریخ سینما است چراکه سبب ماندگاری آن فیلم پس از گذشت سالها و شاید قرنها خواهند شد.

وی در ادامه با تأکید بر منسوخ شدن برخی از اتفاقات در سینما نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از برنامه های جنبی در ارتباط با نمایش فیلم منسوخ شده است و در کنار آن ها پوسترهایی که هویت یک فیلم می باشند چندان جذاب نیستند و این در حالی است که پوستر نقش تعیین کننده ای در معرفی بصری یک فیلم دارد.

وی به همکاری هایی که با مراکز گسترده سینمایی که تاکنون داشته است اشاره کرد و گفت: تاکنون فیلم ها و نگاتیوهای بسیاری را به مراکز مختلف از جمله فیلم خانه ملی ایران، جشنواره فیلم فجر از بدو تأسیس، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موزه سینما، سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرده ام.

جورقانیان دربارهٔ آرزوی نمایش تمامی پوسترهایی که جمع آوری کرده است، نیز گفت: آرزو دارم دیوار بلندی به اندازه نمایش ۵ هزار پوستر سینمایی جهان را در اختیار داشته باشد تا تمامی پوسترهایی که در طول این ۵۰سال جمع آوری کرده ام را به نمایش بگذارم.

گفتنی است، نمایشگاه مروری بر سینمای جهان در ایران تا ۱۷ آذر در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.