دیوار کوتاه رانندگی خانم‌ها

دیوار رانندگان زن همیشه کوتاه است؛ این را بسیاری از خانم‌ها که بارها نگاه‌های پرمعنا، تکه‌پرانی‌های آزاردهنده و الفاظ ناخوشایند را هنگام رانندگی تجربه کرده‌اند، می‌گویند.
 
حالا باز هم رانندگی خانم‌ها سوژه داغی برای برخی اظهارنظرهای عجیب و نه‌چندان منطقی شده است، ماجرا این است که در جریان جلسه روز گذشته شورای شهر که به بررسی وضع ترافیکی پایتخت اختصاص داشت، یکی از اعضای شورا در این میان به وضع رانندگی خانم‌ها در شهر هم گریزی زد و در اظهارنظری نه‌چندان منصفانه نوع رانندگی خانم‌ها را دلیل بسیاری از رفتارهای رانندگان تهرانی دانست، اظهارنظری که بیشتر از این‌ که استدلال محکم یا بررسی کارشناسی دقیقی پشت آن باشد، به نظر می‌رسد برگرفته از همان باورهای رایج در جامعه نسبت به رانندگی خانم‌هاست.
 
گزارش‌های پلیس می‌گوید بیشترین تخلفات رانندگان تهرانی مربوط به تخلفات حادثه‌سازی شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ و لایی کشیدن است؛ تخلفاتی که اگر کمی در رفتار رانندگان شهرمان دقیق شویم نمونه‌های آن را بیشتر در رانندگی آقایان می‌بینیم تا خانم‌ها؛ هر چند شاید در این مورد هم استثناهایی وجود داشته باشد که نمی‌توان آن را انکار کرد.
 
اگر نخواهیم یکطرفه به قاضی برویم شاید خانم‌ها به دلیل احتیاط بیش از حد کمی در عکس‌العمل بموقع کند باشند، اما این موضوع نمی‌تواند دلیلی باشد بر این‌ که بخواهیم با نگاه جنسیتی، نوع رانندگی خانم‌ها را عامل تمام مشکلات و ناهنجاری‌های رفتاری رانندگان شهرمان بدانیم.
 
مشکلاتی که در نوع رانندگی برخی از رانندگان شهرمان می‌بینیم، بیش از این ‌که فقط مختص مردان یا زنان باشد به فرهنگ رانندگی مربوط می‌شود؛ پس اگر قرار است آموزشی هم برای بهبود نحوه رانندگی شهروندان داده شود قطعا نباید با نگاهی جنسیتی به این موضوع، فقط گروه خاصی را مشمول این آموزش‌ها کرد و برای یک قشر دیگر استثنا قائل شد.

منبع: جام جم


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.