دکتر انتظاری دبیر شورایعالی فضای مجازی می‌شود

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

دکتر انتظاری، از اعضای سابق کمیسیون تنظیم مقررات و معاون سابق سازمان فضایی ایران بعنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی، جانشین مهدی اخوان بهابادی خواهد شد.

براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طی هفته آینده جایگزینی دکتر انتظاری با اخوان به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

در فرمان مقام معظم رهبری برای تشکیل شورایعالی فضای مجازی آمده بود "گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه شبکهٔ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبهٔ کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطهٔ کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری و تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به وجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می‌گردد و لازم است به کلیهٔ مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود."
 
مقام معظم رهبری در حکم تشکیل این شورا تصریح کرده بودند "شورا وظیفه دارد «مرکز ملی فضای مجازی کشور» را درست کند تا کامل و به‌روز بر فضای مجازی داخلی و خارجی اشراف داشته و دربارهٔ نحوه رویاروئی با آسیب‌های اینترنت تصمیم بگیرد."
 
در متن فرمان مقام معظم رهبری، اعضای حقیقی و حقوقی به مدت سه سال تعیین شدند که اعضای حقوقی این شورا عبارتند از رئیس جمهور(رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی شامل حجج اسلام و آقایان دکتر حمید شهریاری، دکتر سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه‌میرزایی.
 
مقام معظم رهبری در پایان حکم خود تصریح کرده بودند "انتظار دارم، ضمن تسریع در تشکیل مرکز ملّی فضای مجازی، رئیس و اعضای محترم شورا تلاش بایسته را در جهت دستیابی این مرکز به اهداف تعیین شده به کار برند. کلیه دستگاههای کشور موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز می‌باشند. "
 
 

فروردین‌ سال ۱۳۸۷ بعضی رسانه ها از برکناری انتظاری از عضویت در کمیسیون تنظیم مقررات و معاونت سازمان فضایی ایران، به دستور محمد سلیمانی وزیر وقت وزارت ICT خبر داده بودند.

در آن زمان شنیده ها حاکی از آن بود که دکتر انتظاری از امضای پروانه اپراتور اول به سبب نواقصی که در آن وجود داشت اجتناب کرده بوده و این امر سلیمانی را وادار کرده بود تا تغییر وی را از هیات دولت درخواست کند و در آن زمان گفته شد برکناری دکتر انتظاری به کمیسیون تنظیم مقررات ختم نشده و وی همچنین از سمت معاونت سازمان فضایی ایران کنار گذاشته شد تا تنها مسولیت وی در وزارت ICT ، به مدیر پروژه ماهواره مصباح در مرکز تحقیقات مخابرات ایران ختم شود.
 
در حالی با تصمیم خلق الساعه وزیر وقت ارتباطات، انتظاری از کمیسیون تنظیم مقررات کنار گذاشته شد که سلیمانی پس از آن تصمیم گرفت محمد کرم پور را جایگزین وی کند که در آن زمان عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران بود و بعدها رگولاتور شد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.