دکتر توکلی :اعتراض ها منطقی نیست ،نمره و اولویت رشته انتخابی ملاک معرفی دانشجویان آزمون دکتری است

زهرا تالانی: دانشجویان  نسبت به ‌به شفاف نبودن فرآیند گزینش اولیه و گزینش بعدی،‌ چگونگی اعلام به عنوان مجاز به انتخاب رشته و ظرفیت دانشگاهها در دوره دکتری معترض هستند.در این باره حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور می گوید که ملاک عمل در معرفی افراد، ابتدا نمره فرد و پس از آن اولویت های انتخابی داوطلب در فرم انتخاب رشته وبعد از آن سهمیه فرد است.و کاملا شفاف و قانونی است.
گفت وگوی خبرآنلاین با مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش را می خوانید:

همانطور که می دانید دانشجویان معترض آزمون دکتری معتقدند که حتی دانشجویان با رتبه های بالا هم با وجود چند برابر ظرفیت،به هیچ دانشگاهی برای مصاحبه دعوت نشدند.چرا امسال چنین اتفاقی افتاده است؟
امسال داوطلبان با توجه به نمره و اولویت کدرشته های انتخابی برای مصاحبه معرفی شده اند.

با این شیوه چرا چندبرابر ظرفیت اعلام کردید؟
با توجه به اینکه میزان علاقمندی و اولویت های انتخابی هر فرد با دیگری متفاوت است و یک نفر ممکن است تنها یک کدرشته و دیگری تمامی ۵۰ کدرشته محل را در فرم خود درج کند و نظام پذیرش نیمه متمرکز و همراه با مصاحبه است، چند برابر ظرفیت پذیرش افراد مجاز اعلام می شوند تا از بین آنها به ترتیب نمره از بالاترین به دانشگاهها معرفی شوند.

چرا قبلا اعلام نکردید که شیوه انتخاب اینگونه است؟
ما دقیقا مانند آزمون کنکور سراسری و کنکور کارشناسی ارشد عمل کردیم که وقتی فردی بالاترین نمره را دارد، اولویت های انتخابی اش بررسی می شود و اگر در اولویت اول خود پذیرفته شود اولویت های بعدی وی دیگر مورد بررسی قرار نمی گیرد و افراد بعدی هم به همین صورت بررسی می شوند.

این شیوه چه مزیتی دارد؟
با این سیستم هیچ فردی در کدرشته محل انتخابی که با فرد دیگری یکسان باشد قرار نمی گیرد اما در صورت یکسان بودن تمامی شرایط اعم از نمره، اولویت انتخابی و سهمیه دو نفر به آن کدرشته محل معرفی می شوند. در این روش ممکن است افراد اولویت های مختلف و متفاوتی از هم داشته باشند و در یک رشته دو کد رشته محل متفاوت را از نظر اولویت در فرم خود درج کرده باشند که همین موجب می شود به ترتیب اولویت افراد معرفی شوند.
۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.