دکوراسیون و زیبایی حمام

شاید با خودتان فکر کنید «حمام و دستشویی را که کسی نمی‌بیند، پس چرا برای دکورکردن آن وقت بگذارم.» اما واقعا اینطور نیست. سرویس بهداشتی جای راهبردی در خانه است. شما روزتان را با سرزدن به سرویس بهداشتی شروع می‌کنید و با رفتن به آن تمام می‌کنید.
.
پس بهتر است تنبلی را کنار بگذارید، دست به کار شوید و حمام و دستشویی خانه‌تان را با سلیقه دکور کنید. مطمئن باشید که به زحمتش می‌ارزد. زیبایی حمام علاوه بر این‌که در زیبایی همه خانه موثر است، سلیقه شما را بیشتر از هر جای دیگری در خانه نشان می‌دهد. علاوه بر این حمام جای کوچکی است. دکوراسیون آن وقت کمتری می‌گیرد. هزینه زیادی هم لازم ندارد. شما می‌توانید پشنهادهای ما را به عنوان یک الگو در نظر داشته باشید. سلیقه خودتان را با آن ادغام کنید تا به نتایج جالب‌توجهی برسید.
شلوغش نکنید
حمام درکل فضای کوچکی است، به همین دلیل شلوغ‌کردن آن اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد. به دلیل جلوگیری از شلوغ‌شدن و به هم ریختگی فضا، قبل از شروع کار طراحی یک نگاه کلی به فضا بیندازید و نظراتی که دارید را در ذهن‌تان تجسم کنید.
در واقع باید از ابتدا تصمیم‌تان را بگیرید و تکلیف خودتان را با رنگ و ترکیبی که می‌خواهید در طراحی سرویس بهداشتی به کار ببرید، معلوم کنید. رنگ ست حوله، پرده حمام، فرش کوچکی که پهن می‌کنید و لوازمی مثل جاصابونی و ست آینه باید با هم هماهنگی داشته باشند با استفاده از رنگ‌های متنوع، وسایل زیاد و انتخاب چند طرح با چند رنگ متفاوت، آرامش لازم را از سرویس بهداشتی می‌گیرد. بهتر است تم رنگی که برای حمام انتخاب می‌کنید با تم کلی خانه هم تناسب داشته باشد. مثلا اگر خانه‌تان را با چوب تزئین کرده‌اید، می‌توانید برای قاب و دستگیره حوله از چوب استفاده کنید یا اگر در تزئین هال و پذیرایی از شمع استفاده کرده‌اید، گذاشتن یک یا چند شمع در حمام انتخاب جالبی خواهد بود.
نظافت، شرط اول است
حتی اگر به چیدمان شلوغ علاقه بیشتری دارید، بهتر است رنگ کف و دیوارهای حمام‌تان را ساده و روشن نگهدارید. این کار چند فایده دارد؛ اول این‌که سرویس بهداشتی همانطور که از اسمش پیداست، باید همیشه تمیز باشد.
آلودگی روی سطح ساده و بدون طرح خودش را بهتر نشان می‌دهد و خیال‌تان را از تمیز بودن همیشگی حمام راحت می‌کند. به محض آلودگی می‌توانید آن را ببینید و تمیزش کنید. فایده دیگرش هم این است که شما به محض این‌که از چیدمان فعلی خسته شدید، به راحتی می‌توانید دکوراسیون حمام را عوض کنید. البته اگر سرامیک ساده حوصله‌تان را سر می‌برد، به‌جای این‌که از سرامیک طرحدار استفاده کنید می‌توانید از ترکیب ۲ رنگ متضاد سرامیک استفاده کرده و با سلیقه خودتان یک حاشیه به حمام‌تان بدهید. این‌طوری حمام نشاط‌آوری خواهید داشت. وسایل تزئین حمام در حالت کلی لوازم گرانی نیستند. اگر دکور حمام برای‌تان تکراری شد راحت‌تر از هر جای دیگری در خانه می‌توانید آن را عوض کنید. اگر کف حمام شما ساده باشد با کمی هزینه می‌توانید وسایل داخلی را به کل عوض کنید و حمام را به یک شکل کاملا متفاوت و با رنگ کاملا جدید در بیاورید اما عوض کردن کل کف‌پوش و دیوارها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و اگر برای مثال کاشی‌های حمام شما صورتی باشد، حق انتخاب‌های بعدی را از خودتان خواهید گرفت.
فرشی برای حمام
بهترین کف‌پوش برای حمام سرامیک است چون هم راحت‌تر تمیز می‌شود و هم تنوع آن زیاد است و به راحتی با هر ترکیبی هماهنگ می‌شود. علاوه بر این در مقایسه با کف‌پوش‌های دیگر مثل چوب، مقاوم‌تر است و در برابر رطوبت دیرتر خراب می‌شود.
اگر حمام شما بزرگ است، می‌توانید از رنگ‌های تیره برای کف‌پوش استفاده کنید اما استفاده از رنگ روشن مثل گلبهی، صورتی، کرم یا سفید، مزایای بیشتری دارد حتی شما می‌توانید کف را با سرامیک روشن بپوشانید و روی آن یک فرش پهن کنید. البته اگر حمام شما با توالت مشترک است و از توالت ایرانی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید در سرویس بهداشتی فرش پهن کنید چون رطوبت و آلودگی به آن راه پیدا می‌کند. اگر حمام‌تان هم وان ندارد، فرش‌تان خیس می‌شود و نمی‌توانید از آن استفاده کنید اما اگر توالت‌فرنگی دارید یا حمام شما وان دارد، می‌توانید کنار وان یا توالت از فرشی که لیز نمی‌خورد هم استفاده کنید. اگر حمام شما شیب‌دار یا نامتقارن است بهتر است از سرامیک‌های کوچک‌تر استفاده کنید تا سرامیک‌های شکسته و تکه‌تکه‌ای که برای پرکردن فضای کف استفاده می‌کنید، توی ذوق نزند. بهتر است در حمام از سرامیک‌های شیاردار استفاده کنید که خیلی صیقلی نباشد. این‌طوری احتمال لیز خوردن در حمام پایین می‌آید.
برای داشتن حمامی مدرن باید…
اگر فضای کلی خانه شما مدرن است نمی‌توانید یک حمام سنتی در خانه داشته باشید. بهتر است حمام را طوری بچینید که با فضای خانه متناسب باشد. برای مدرن‌کردن حمام باید در چیدمان از رنگ‌های تند و متضاد استفاده کنید.
مثلا ترکیب سرامیک قرمز و سفید یا زرد و گلبهی حمام شما را شلوغ‌تر و شادتر نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید مدرن باشید، باید برای پوشاندن دیوارها از این تیپ رنگ‌ها استفاده کنید. استفاده از چند تابلو با رنگ مدرن به این کار کمک خواهد کرد. مثلا اگر دیوار شما سفید است، می‌توانید از تابلوی قرمز رنگ استفاده کنید. مهمترین فاکتور حمام‌های مدرن استفاده از شیرآلات مدرن است. در بازار از این محصولات زیاد پیدا می‌شود البته قیمت‌ آن‌ها کمی زیاد است. شیرهایی که چشم الکترونیک دارند و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند، سردوشی‌هایی که از چند جهت آب می‌ریزند، آینه‌های با قاب‌های باریک فلزی، همه از وسایلی هستند که به مدرن کردن حمام کمک می‌کنند.
حمامی برای آرامش
اگر دوست دارید سرویس بهداشتی فضای آرام‌بخشی باشد، با رعایت چند نکته می‌توانید این کار را انجام دهید. استفاده از رنگ‌های روشن و تزئینات طبیعی به این کار کمک می‌کنند. استفاده از خوشبوکننده هم به آرام‌کردن فضای حمام کمک می‌کند.
این خوشبوکننده‌ها می‌توانند به شکل اسپری، عود یا انواع شمع و گل خشک باشند. البته در صورتی از خوشبوکننده استفاده کنید که مطمئن باشید هیچ‌کدام از اعضای خانواده به بوی آن‌ها حساسیت ندارند. تزئینات طبیعی مثل گل خشک، تابلویی از طبیعت، صدف و شمع هم می‌توانند مفید باشند. استفاده از یک گلدان هم حتما به شما کمک خواهد کرد. اگر در حمام از گل استفاده می‌کنید سعی کنید طرح ست حوله‌ها و پرده حمام هم ترکیب مشابهی با دکوراسیون داشته باشد. مثلا اگر آینه شما شکل دایره دارد، می‌توانید از پرده‌ای برای حمام استفاده کنید که روی آن طرح‌های به شکل دایره وجود دارد.
زیبایی در ارزانی است
واقعا لازم نیست برای تزئینات داخل حمام پول زیادی خرج کنید. می‌توانید یک دسته گل را خشک کنید و یک تاقچه ۲لایه شیشه‌ای زیر آینه درست کنید و گل‌ها را روی آن بچینید. از میوه کاج هم می‌توانید برای این کار استفاده کنید.
می‌توانید یک‌بار که کنار دریا می‌روید صدف جمع کنید و آن‌ها را کنار وان بچینید. حتی می‌توانید از یک صدف بزرگ به جای جا صابونی استفاده کنید. هر حمامی به یک کابینت یا قفسه نیاز دارد. استفاده از شیشه‌های خالی عطر یا محصولات بهداشتی آراسته به همراه چند شمع، قفسه شما را زیباتر می‌کند. آینه حمام مهمترین پوشش دیواری آن است. به همین دلیل تزئین قاب آینه می‌تواند کمک زیادی به زیبایی سرویس بهداشتی حمام کند. هرچه آینه بزرگ‌تر باشد حمام شما را بزرگ‌تر نشان خواهد داد. علاوه بر این سعی کنید، همیشه آینه را تمیز نگه‌دارید چون حتی وجود یک لکه روی آن خیلی به چشم خواهد آمد. اگر حمام و توالت در یک‌جا قرار گرفته، باید برای دور دوش به فکر یک پرده خوش‌نقش هم باشید. اکنون در بازار ست جاصابونی و جای مسواک زیاد پیدا می‌شود، فقط باید در انتخاب آن‌ها کمی سلیقه به خرج دهید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.