دیابت؛ اصلی ترین سبب “نابینایی” در دنیا

اردیبهشت ۱۴۰۳

پرنوشی، عطش بسیار، پرادراری و پرخوری علایم اصلی بیماری دیابت است و در کنار آن خستگی، ضعف و بی‌حالی نیز از دیگر علایم این بیماری است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: گلوکز یا قند با مصرف شدن مواد غذایی جذب بدن می گردد و باید جهت سوخت و ساز وارد سلول شود و کلید ورود قند به سلول، هورمونی به نام انسولین است که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود که هرگاه اختلالی در سیستم ترشح انسولین به وجود بیاید، سبب تجمع قند در بدن می گردد و در سوخت و ساز خلل ایجاد می‌کند و فرد دچار دیابت می‌شود.

علیرضا رییس اضافه کرد: بیماری دیابت دو نوع است؛ دیابت نوع یک که حدود ۵ تا ۱۰ درصد کل دیابتی‌های دنیا را تشکیل می‌دهد که ناشی از نبود و یا کمبود شدید انسولین در بدن آنها است که اشخاص زیر ۳۰ سال و در دوران کودکی و نوجوانی به آن  مبتلا می‌شوند.

وی گفت: دیابت نوع دوم در حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد بیماران دیابتی‌ها را تشکیل می‌دهد بعد از ۳۰ سالگی و در بزرگسالی به‌دلیل کم شدن مقدار انسولین در بدن و یا مقاومتی که بدن در برابر انسولین می‌کند، در فرد ایجاد می‌شود.

وی در خصوص بیماری دیابت نوع دوم اضافه کرد: اگرچه این نوع از دیابت ارتباط ژنتیکی و ارثی بسیار قوی دارد ولی عوامل محیطی مثل کم‌تحرکی، رژیم غذایی و خصوصاً چاقی، ابتلا به این نوع دیابت را تشدید می‌کند.

بیماران دیابتی تمایل بیشتری به مصرف خوراکی‌های شیرین دارند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: به‌دلیل اختلال عملکرد انسولین، قند وارد سلول نمی‌شود و سوخت و ساز مفید صورت نمی‌گیرد بنابراین سلول پیام خود را به مغز مخابره می‌کند و فرد علی‌رغم اینکه قند بسیار بالایی دارد، چون سلول‌ها همچنان به قند نیازمند می باشند، بیمار تمایل به شیرینی را در خود احساس می کند و مبادرت به مصرف شیرینی می‌کند که ناخواسته میزان قند خون در بدن بیمار به شدت افزایش می‌یابد.

وی با بیان این مطلب که مادران باردار، قندخون خود را در دوران حاملگی حتماً کنترل کنند، گفت: دیابت حاملگی در بعضی از مادران بدلیل زمینه ژنتیکی در هنگام بارداری و به خاطر تغییرات هورمونی که اتفاق می‌افتد، که عوارض بسیار بسیاری بر رشد جنین، شکل‌گیری سیستم عصبی و قلب جنین دارد و اگر مادر باردار دچار این نوع دیابت شد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: نکته قابل توجه برای مادران بارداری که دچار این نوع دیابت می‌شوند، عدم مصرف دارو‌های ضد دیابت است و حتماً باید برای تنظیم دیابت خود از انسولین استفاده کنند.

این متخصص داخلی در خصوص ارتباط بیماری دیابت با بیماران قلبی عروقی و کلیوی خاطر نشان کرد: تجمع میزان بالایی از قند در عروق بدن، یک سری مکانیسم و تغییرات بر قند ایجاد می‌کند که سبب آسیب رساندن به دیواره عروق می‌شود و عمده مشکل بیماران دیابتی، آسیب به عروق کوچک و بزرگ است که در بدن به وجود می‌آید.

دکتر رییسی افزود: با توجه به آسیبی که به این عروق وارد می‌شود، عروق ریز می‌تواند سیستم عصبی را درگیر کند به همین سبب سیستم عصبی در اشخاصی که سال‌ها دچار بیماری قندخون می باشند، خصوصاً در پاها بسیار ضعیف است و اگر زخمی در پای بیمار ایجاد شود بدلیل نرسیدن خون از طریق عروق ریز به اعصاب، فرد هیچگونه دردی را احساس نمی‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود اشخاص دیابتی مداوم پای خود را معاینه کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اشخاص دیابتی ۲تا ۳ برابر نسبت به اشخاص سالم مستعد بیماری قلبی و عروقی می باشند، گفت: این عروق ریز اگر در مغز باشند می‌توانند سبب سکته مغزی و اگر در قلب باشند سبب سکته قلبی می‌شوند.

این متخصص داخلی ادامه داد: درصد بالایی از بیماران دیابتی در صورت عدم کنترل قندخون خود، دچار دفع پروتیین از ادرار و کلیه‌ها می‌شوند که در دراز مدت نارسایی کلیه را به همراه می‌آورد که در استان ما اکثر اشخاصی که به نارسایی کلیه دچار شده‌اند، ناشی از قندخون کنترل نشده است.

دکتر رییسی تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی نابینایی در دنیا قندخون است زیرا بیماری دیابت بر روی شبکیه چشم تاثیر می‌گذارد و سبب ایجاد آب مروارید می‌شود به همین سبب فرد باید به محض تشخیص بیماری دیابت نوع دوم سریعاً به پزشک مراجعه کند و قلب و عروق، کلیه و چشم خود را مورد معاینه قرار دهد.

وی همچنین گفت: اشخاصی که دچار بیماری دیابت نوع یک می باشند باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند و خود را مورد معاینه قرار دهند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.