دیابت؛ مهمترین سبب قطع پا در دنیا

۲۶ام بهمن ،

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: دیابت یک بیماری پرهزینه است که درصد بالایی از بودجه بهداشتی یک کشور و درآمد یک خانواده را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر پژمان بختیاری‌نیا در جمع کارشناسان بهداشت مدارس مراکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: خانواده‌های دارای بیمار دیابتی، ۱۰ تا ۲۵ درصد درآمد خود را صرف هزینه بالای درمان این بیماری می‌کنند. این بیماری ۲.۵ تا ۱۵ درصد کل بودجه بهداشتی کشورها را به خود اختصاص می‌دهد که این هزینه برای کشور ایران بیش از چهار هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: دیابت یک بیماری ناتوان‌ کننده با عوارض مزمن بوده که بیشتر ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند و سالانه بالغ بر چهار میلیون نفر در سطح جهان را به کام مرگ می‌کشاند. در بهترین نظام‌های بهداشتی دنیا، تنها دوسوم بیماران شناسایی می‌شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان افزود: ۶ میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت دچار می باشند و این در حالی است که حدود ۵۰ درصد از بیماران ایرانی از بیماری خود خبر ندارند.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۴ تا ۲۳ درصد از ایرانیان بالای ۳۰ سال یا دیابتی می باشند و یا دچار مشکل عدم تحمل گلوکز(FGT) می باشند که ۲۵ درصد این اشخاص در آینده دچار دیابت می شوند.

بختیاری‌نیا یکی از علل ابتلا به دیابت را تغییر در ذائقه و عادات غذایی مردم دانست و عنوان کرد: ما در کشور خود غذاهای سنتی با ارزش غذایی بالا داریم ولی متاسفانه این غذاهای اعجازآور را کنار قبل‌ایم و به فست‌فودها و غذاهای پرچرب روی آورده‌ایم که به سبب میزان چربی و کربوهیدارت بالا سبب چاقی و عوارض مضر دیگری نیز می‌شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: آمارها نشان داده که ۴۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله ایران مبتلا به اضافه وزن یا چاقی می باشند.

وی با بیان عوارض دیابت ادامه داد: دیابت شایعترین سبب نابینایی اشخاص بالغ و مهمترین سبب قطع پا در دنیا است. همچنین این بیماری مهمترین سبب نارسایی مزمن کلیه در جهان است.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.