دیابتی ها براساس نوع دیابت خود برای روزه داری اقدام کنند

فروردین ۱۴۰۳

روزه در بیماران با توجه به نوع بیماری متفاوت است، چنان که در بعضی از بیماری ها مانند بیماران دیابت نوع ۲، مفید است و می تواند به بهبود و درمان بیماری کمک نماید، ولی اکثر بیماران باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند و ضمن مشاوره با متخصص تغذیه اقدام به روزه داری کنند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مرضیه شناور،کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه روزه داری دیابتی ها گفت: بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، دیابت دوران بارداری و دیابتی های کنترل نشده نباید روزه بگیرند اما روزه داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان به وسیله ی رژیم غذایی کنترل شده، مفید هم هست.

مرضیه شناور افزود:  افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند اگر علایم افت قندخون را در طول روز داشتند باید فوراً روزه خود را افطار کنند، بیماران دیابتی که روزه می گیرند باید رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه بیان کرد: این اشخاص در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده ی افطار استفاده می گردد،نباید بسیاره روی کنند و میزان پیشنهاد شده توسط متخصص تغذیه را مراعات کنند.

شناور گفت: برای کنترل بهتر قندخون پیشنهاد می گردد که این اشخاص قندخون قبل از سحر و بعد از افطار خود را چک کنند و اگر قندخون قبل از سحری بالاتر از ۳۵۰میلی گرم بر دسی لیتر باشد، پیشنهاد نمی شود و بهتر است روزه نگیرند.

وی تصریح کرد: بیمار دیابتی که سحری نخورده باشد و یا بیماری که برای کنترل دیابت لازم است در طول روز نیز قرص مصرف کند و همچنین در صورتیکه بیمار انسولین تزریق می کند و در طول روز نیز باید تزریق داشته باشد، نمی تواند روزه بگیرد.

شناور گفت: اگر عوارضی دیابت مانند کلیوی و چشمی بروز کرده، بهتر است برای پیش گیری از عوارض بیشتر، بیمار روزه نگیرد و با پزشک خود مشورت کند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.