دیابت بارداری، از شایعترین عوارض حاملگی

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

دیابت بارداری بدلیل تغیرات هورمونی در دوره بارداری رخ می دهد و یکی از شایع ترین عوارض حاملگی است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وب دا،  عالیه اعتمادی، کارشناس مادران مرکز iبهداشت استان خوزستان گفت: دیابت بارداری، دیابتی است که در دوران بارداری تشخیص داده می گردد و این عارضه بدلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ می دهد و تنظیم قند خون را با مشکل مواجه می سازد.

 عالیه اعتمادی اضافه کرد: دیابت بارداری یکی از شایع ترین عوارض حاملگی است و بین ۲ تا ۷ درصد زنان را مبتلا می سازد.

 وی همچنین با بیان اینکه دیابت بارداری iبه دو دسته علامت دار و بی علامت تقسیم می گردد، افزود: اکثر مبتلایان iبه دیابت بارداری هیچگونه علامتی ندارند و iبه همین سبب همه خانم های باردار باید تحت آزمایشات تشخیص این بیماری قرار گیرند که این آزمایشات در طی مراقبت های بارداری توسط پزشک یا ماما پیشنهاد می شوند.

 اعتمادی با ذکر نشانه های دیابت بارداری افزود: احساس تشنگی، تکرار ادار، افزایش اشتها، افزایش وزن، ضعف، سرگیجه، تاری دید، استفراغ و ابتلاء iبه عفونت های مختلف از نشانه های دیابت بارداری می باشند.

کارشناس مادران مرکز iبهداشت استان خوزستان اظهار داشت: زنان چاق، زنان حاوی نمایه توده بدنی بالای ۳۰، زنانی که سابقه ی دیابت در اشخاص درجه یک خانواده دارند و اشخاص حاوی سابقه iبه دنیا آوردن نوزاد با وزن ۴ کلیوگرم و بالاتر و مرده زایی بدون سبب و سابقه حداقل دو بار سقط خودبخودی، در معرض خطر ابتلاء iبه دیابت بارداری می باشند و باید در اولین ویزیت حاملگی تحت آزمایش قرار گیرند. ولی در سایر زنان باردار، این آزمایش بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ حاملگی انجام می پذیرد.

وی همچنین اضافه کرد: اشخاص حاوی فشارخون بالا، سن بالای ۳۰ سال وکسانی که در ادرار آنها قند وجود دارد نیز جزء اشخاص در معرض خطر محسوب می شوند.

 اعتمادی تصریح کرد: هدف از درمان دیابت بارداری، کنترل قند خون در حد طبیعی می باشد و روش های درمانی آن شامل رژیم غذایی، ورزش و درمان دارویی است.

 وی در پایان یادآور شد: استفاده از داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون در طی بارداری مجاز نیست./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.