دیابت در کمین نسل جوان/ نوجوانان و جوانان دیابت را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ایران در حالی با کاهش سن ابتلا به دیابت نوع دو روبه رو است که این بیماری در کشورهای توسعه یافته بیشتر در دوران سالمندی و سنین بیش از ۶۵ سال دیده می شود.

زندگی ماشینی، فعالیت بدنی کم، تغذیه نادرست، چاقی و استرس از دلایل کاهش سن ابتلا به دیابت نوع دو است.

دیابت را باید یک بیماری خاموش دانست زیرا اکنون نیمی از افراد مبتلا به دیابت در دنیا از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند و با پیشرفت بیماری و شدت یافتن عوارض آن پی به بیماری خود می برند که شاید از مهم ترین دلایل این امر انجام ندادن معاینات کامل و آزمایش های سالانه و دوره ای باشد.

دیابت دارای علایمی است که لزوما همیشه علایم آن نشان داده نمی شود تا بیمار با مشاهده آنها پی به بیماری خود ببرد. بنابراین بی علامتی شایع ترین نشانه دیابت است که این امر لزوم انجام آزمایش ها را بیشتر می کند.

خوردن مایعات بسیار، پر ادراری، پرخوری و ضعف بینایی از جمله علایم دیابت است و اضافه وزن، داشتن سابقه خانوادگی، سن بالا، بی تحرکی ، استرس های مداوم، دیابت در دوران بارداری، به دنیا آوردن نوزادان درشت اندام، سقط های مکرر و فشار خون و چربی خون بالا عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت نوع دوم به شمار می رود.

بیماری دیابت یک نوع اختلال در سوخت وساز بدن است، به طوری که بدن در این اختلال قادر به استفاده کامل از قند نیست اگر تظاهرات و علائم آن در سنین جوانی یا کودکی ظاهر شود،آن را بیماری دیابت جوانان نوع یک و اگر در سنین بالاتر بروز کند،آن را بیماری دیابت بزرگسالان نوع دو می نامند.

دلیل افزایش این نوع دیابت در نوجوانان و جوانان، افزایش چاقی است. این نوع دیابت روز به روز در جهان بیشتر می‌شود و حدود سه میلیون نفر از مردم کشور ما نیز مبتلا به آن هستند، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا حدود ۲۰ سال دیگر آمار مبتلایان در کشور به این بیماری ۲ برابر می‌شود در حالی که هم اکنون هشت درصد از جمعیت کشور( حدود شش میلیون نفر) به دیابت مبتلا هستند.

دیابت نوع دو همراه با چاقی است و از اختصاصات این دیابت مقاومت محیطی به انسولین است.یعنی ممکن است میزان انسولین در پلاسما طبیعی هم باشد ولی بدلیل مقاومت محیطی موثر نباشد.

محمد علوی نیا رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: سن ابتلا به بیماری دیابت نوع دو که معمولا در سنین بزرگسالی روی می دهد، در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دیابت به ویژه دیابت نوع دو که معمولا به دلیل کم تحرکی و چاقی بروز می یابد، در سال های اخیر شیوع روزافزونی داشته است، می گوید: همچنین دیابت نوع یک که عمدتا در سنین کودکی و نوجوانی رخ می دهد و وابسته به انسولین است، در مقایسه با سال های گذشته افزایش داشته است اما شیوع افزایش این نوع دیابت همچون دیابت نوع دو نیست.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عین حال می گوید: مبتلایان به دیابت می توانند با برنامه غذایی درست، فعالیت بدنی منظم و نگهداری وزن در حد ایده آل، به کنترل مطلوب قند خون دست یابید.

علوی نیا با بیان اینکه غربالگری دیابت شهری تا پایان برنامه پنجم توسعه در سراسر کشور اجرا می شود، می گوید: برنامه دیابت شهری(غربالگری دیابت) ادامه برنامه کشوری غربالگری دیابت است. این طرح از سال ۱۳۸۳ به برنامه های نظام سلامت کشور افزوده شد.

وی ادامه می دهد: این برنامه (فاز شهری) از ابتدای سال ۱۳۸۹ در هفت دانشگاه کشور اجرا شد و تعداد دانشگاه های مجری غربالگری دیابت در اواخر سال ۱۳۹۰ به ۱۶ دانشگاه افزایش پیدا کرده است.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی کرد پوشش این طرح تا قبل از رسیدن به سال آخر برنامه پنجم توسعه صد در صد در سراسر کشور اجرا شود.

‘فرانک رحیمی’ کارشناس مسوول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران نیز از انجام آزمایش رایگان دیابت و فشار خون در ۷۸ واحد دیابت این دانشگاه در تهران خبرمی دهد و می گوید: آزمایش های قند و فشار خون در ۷۸ واحد دیابت تهران برای افراد بالای ۳۰ سال به صورت رایگان انجام می شود.

وی با بیان اینکه دیابت از نظر هزینه درمانی و میزان از کار افتادگی یکی از مهم ترین مسائل بهداشتی درمانی انسان ها است، می افزاید: افراد بالای ۳۰ سال باید برای انجام آزمایش های یاد شده به واحد های دیابت مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کنند.

کارشناس مسوول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه می کند جامعه هدف این طرح افراد بالای ۳۰ سال است.

وی می گوید: افراد بالای ۳۰ سال بیشتر از افراد سنین پایین تر، فاکتورهای خطر بیماری دیابت را دارند و این بیماری در این گروه سنی شایع تر است.

وی بیماری دیابت را به عنوان شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم دانست و می افزاید: حفظ چربی ها و لیپوپروتئین ها در حد طبیعی برای کاهش خطر بیماری های عروقی و کنترل فشار خون جهت کاهش خطر بیماری های عروقی لازم است.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۹۰۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.