دیابت و مصرف دخانیات دو عامل مهم در حمله قلبی

۰۷م آذر ،

هم اکنون در ایران حدود ۱۰ میلیون سیگاری و ۵٫۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت وجود دارد.

دکتر مسعود قاسمی متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  در مورد بروز حمله قلبی گفت:یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله به سبب نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل، دچار صدمه شود.

وی افزود: بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگ های کرونر را مسدود می کند(رگ های خونی و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند، لخته معمولاً در یک رگ کرونر که قبلاً به سبب تغییرات آرترواسکلروز باریک شده تشکیل می گردد.

وی در مورد علل بروز حمله قلبی اظهار کرد: زمینه ساز اصلی این بیماری فاکتورهای خطر می باشند که شامل اکثر بیماران می گردد.

فاکتورهای خطر به دو دسته تقسیم می شوند؛ یکی غیر قابل تغییر و انتسابی که از آن  جمله سن، سابقه خانوادگی ، جنس و دیگری فاکتورهایی است که در اختیار خود بیمار است که شامل: چاقی ، تغذیه نامناسب، مصرف چربی و کربوهیدرات ، کم تحرکی، دیابت و فشار خون بالا و مصرف دخانیات است.

وی تاکید کرد: اما مهم ترین عوامل حمله قلبی دیابت و مصرف دخانیات است ،هم اکنون در ایران حدود ۱۰ میلیون سیگاری وجود دارد که هر فرد روزانه بین ۵ تا ۱۰ نخ سیگار مصرف می کند که این امر زمینه بروز حملات قلبی را افزایش می دهد.

وی افزود: البته استرس و فشارهای روانی نیز نقش بسزایی در این امر دارند.

این متخصص خاطر نشان کرد: درد سینه پشت جناق یک علامت عمده در این بیماری است ولی در بسیاری از اشخاص به خصوص در اشخاص مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد .

قاسمی افزود: این درد اغلب از سینه به بازو یا شانه، گردن،دندان، فک ، شکم، و یا پشت منتقل می گردد.

وی در مورد پیشگیری از حملات قلبی افزود: با کنترل فشار خون، ترک سیگار، تغذیه مناسب، کاهش وزن و ورزش می توان از بروز حملات قلبی جلوگیری کرد.

گفتنی است، تقریباً یک سوم حملات قلبی منجر به مرگ می گردد به عبارت دیگر ، حملات قلبی مسئول یک از هر پنج مرگ می باشد این بیماری یک سبب عمده مرگ ناگهانی در بالغین است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.