دیالوگ، یکی از ارکان تئاتر است

۰۱م اسفند ،

در نشست خبری ˝پلکان˝؛

هادی مرزبان: این روزها غصه می‌خورم که مدام به تئاتر دیالوگ محور ما‌، تجاوز می‌شود در حالی که دیالوگ، یکی از ارکان تئاتر است.

به گزارش هنرآنلاین، هادی مرزبان در نشست خبری “پلکان” با ابراز خرسندی از واکنش تماشاگران نسبت به اجرای این نمایش گفت: امروز به جایی رسیده‌ام که فکر می‌کنم تماشاگر راضی است و با یک دنیا سوال از سالن خارج می‌رود. به هر حال برای من مهم است یک کار رئال اجتماعی به صحنه بیاورم که با مردم به خوبی ارتباط برقرار کند ولی ممکن است نمایش بعدی‌ام از متن‌های رادی نباشد.

وی در ادامه با انتقاد از مطبوعاتی که شایعه کرده بودند دانیال حکیمی به خاطر حضور یک پروژه تصویری دو روز در نمایش “پلکان” غیبت داشته است،گفت: خدا نبخشد کسانی را که این شایعات را درست کردند.

این کارگردان تئاتر که اول اسفند ماه در مجموعه‌ی «تئاتر شهر» سخن می‌گفت، ادامه داد: کسانی که این شایعات را نوشته‌اند اگر مسلمان می باشند حاضرم روی قرآن برایشان قسم بخورم که دانیال حکیمی مدت‌ها بود دچار سرما خوردگی شدید شده بود.

مرزبان یادآور شد: از ۱۰ روز قبل، هرشب از سر اجرا به بیمارستان می‌رفتیم چون کار دانیال به کورتون‌زدن کشیده بود. هرچند برای من بسیار سخت بود نمایش را به مدت دو شب تعطیل کنم اما ناچار شدیم این کار را انجام بدهیم چون دکتر او گفت اگر فعالیتش ادامه پیدا کند، ممکن است یک ماه به طور کامل صدایش بگیرد اما با استراحت ۴۸ ساعته این مشکل حل می‌شود.

این کارگردان با ناراحتی ادامه داد: کسانی که چنین شایعاتی درست می‌کنند یا از کم لطفیشان است یا از چشم و ابروی ما خوششان نمی‌آید، مگر می‌توان کار تصویری را پنهان کرد؟! اصلا چنین چیزی نیست و خدا همه ما را به راه راست هدایت کند.

سرپرست گروه تئاتر «حرکت» در بخش دیگری از این نشست دربارهٔ طولانی بودن زمان نمایش «پلکان» توضیح داد: این روزها غصه می‌خورم که مدام به تئاتر دیالوگ محور ما‌، تجاوز می‌شود در حالی که دیالوگ، یکی از ارکان تئاتر است.

او با اشاره به اجرای نمایش‌های فرمالیستی در بعضی از سالن‌های تئاتر افزود: خود من بسیار بیشتر از همه ادا و اصول بلدم به خصوص با وجود فرزانه کابلی که در کنارم است‌، اما معتقدم تئاتر چیز دیگری است، تئاتر عصمتی دارد که متاسفانه این روزها به آن تجاوز می‌شود و کم کم داریم هویت و شناسنامه تئاترمان را از دست می‌دهیم.

مرزبان یادآور شد: درگذشته می‌گفتم تئاتر من به عنوان یک هنرمند ایرانی باید بوی نم کاه‌گل‌، بوی نجیب خاک داشته باشد، اما این روزها می‌بینیم در بعضی سالن‌ها نمایش‌هایی اجرا می‌شود که اصلا نمی‌فهمم چه می‌گویند یکسری الم شنگه‌ها در تئاتر خودمان می‌بینیم و گویی تئاتر دیالوگ محور و تئاتری که براساس متن اجرا می‌شود، کم کم دارد به کتاب‌ها می‌رود اما من تا زمانی که فعالیت دارم از همین تئاترها اجرا می‌کنم.

وی در ادامه، دربارهٔ وضعیت قرارداد نمایشش و چگونگی حمایت از اجرای این اثر گفت: همزمان با اجرای نمایش قبلی‌ام «شب روی سنگ‌فرش خیس» در تماشاخانه ایرانشهر متوجه شدم به بعضی از همکاران، پول‌هایی داده شده که حقشان است و نوش جانشان اما در مقایسه با خودم می‌بینم همیشه باید دنبال پرتقال فروش بگردم. نمی‌دانم چرا از ازل تا امروز در مرکز هنرهای نمایشی سیاست یک بام و هشت هوا وجود داشته است.

کارگردان نمایش‌های «ملودی شهر بارانی» و«آمیز قلمدون» یادآور شد: از ابتدا که آغاز به آماده سازی نمایش «پلکان» کردم فکر کردم من هم در حد و اندازه همان دوستان هستم و به سراغ آقای آشنا مدیر مرکز هنرای نمایشی رفتم و ایشان قول دادند که حمایت‌های لازم را از ما انجام بدهند اما تا به حال انجام نشده است. با این حال لطف کرده‌اند و نگذاشته‌اند دکور من ناقص بماند هرچند خودم حدود هشت میلیون تومان خرج کردم.

هادی مرزبان متذکر شد: در حال حاضر ماجرا بر این است که ان شاء الله قرارداد نمایش ما درست می‌شود ولی اگر نشود به معنای آن است که من سر گور خالی گریه می‌کنم و اگر به نتیجه نرسد، دیگر با مرکز هنرهای نمایشی کار نمی‌کنم مگر اینکه در این نمایش قراردادی هم اندازه دیگر دوستان داشته باشم چون باید پاسخگوی یک گروه بزرگ حرفه‌ای باشم، ضمن اینکه هنوز از نمایش «شب روی سنگ فرش خیس» طلبکاریم.

این کارگردان تئاتر که تا به حال ۱۲ نمایشنامه از آثار اکبررادی را اجرا کرده است‌، گفت: به کوری چشم دشمنانی که معتقدند تاریخ مصرف نمایش‌نامه‌های رادی قبل است، می‌گویم در آن دنیا هم کارهای رادی را اجرا می‌کنم چون آثار رادی متعلق به تمام زمان‌هاو مکان‌هاست‌ و کسانی که معتقدند آثار او تاریخ مصرف دارد، اشخاصی می باشند که روح بزرگ نمایشنامه‌های رادی را درک نکرده‌اند.

مرزبان در این نشست با اشاره به ویژگی‌های شخصیت «بلبل» در نمایش «پلکان» که نقش او را دانیال حکیمی بازی می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر جامعه ما پر از «بلبل‌»هایی است که حق مردم را می‌خورند و این نشانگر زنده بودن متن‌های رادی است. کار تئاتر اجتماعی این است که دست کم دوروبر ما و اطرافمان را به ما نشان دهد.

کارگردان نمایش‌های«ملودی شهر بارانی» و «آهسته با گل سرخ» در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود هادی مرزبان اجرای آثار رادی را در انحصار خود گرفته و اجازه نمی‌دهد دیگر کارگردان‌ها متن‌های او را اجرا کنند ‌، تصریح کرد: اینها ارتباطاتی است که میان من و رادی به وجود آمد. رادی همیشه می‌گفت تو در کارگردانی‌ات شیطنت‌هایی داری که من آن را دوست دارم البته من روی کارهای رادی حساسیت دارم و به طور مثال او به من مسئولیت داده بود دربارهٔ اجرای نمایشنامه‌هایش توسط بچه‌های شهرستانی تصمیم بگیرم بنابراین ارتباط ما به هم نزدیک بود اما رادی برایم حالت مرید و مرادی داشت.

او دربارهٔ ریتم نمایش «پلکان» گفت: ریتم رادی خاص است و بعد از ۱۲ اثر که از او اجرا کرده‌ام ریتم و زبان رادی را بسیار خوب می‌فهمم. ایده‌ال ما اجرای نمایش در زمان دو ساعت و ۱۵ دقیقه است و تلاش کرده‌ایم با جلوه‌های بصری و حرکات موزون کاری کنیم که تماشاگر خسته نشود.

مرزبان ادامه داد: چند سال پیش بعضی معتقد بودند عنصر حرکت در نمایش‌های من به سبب حضور فرزانه کابلی است در حالی که در قبل این مقوله مظلوم واقع شده بود و اگر امروز در کارهایم حرکت وجود دارد کاملا به کمک نمایش آمده است.

نمایش «پلکان» با بازی دانیال حکیمی، ایرج راد، امیریل ارجمند و… هر شب ساعت ۱۸ و۳۰ دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.