دیدارمقامات آلمان وانگلیس نتیجه ای برای حل بحران یورو به همراه نداشت

به گزارش ایرنا، کامرون و ‘ینس اشتولتن برگ’ نخست وزیر نروژ به طور مشترک روز پنجشنبه با سفر به آلمان با صدر اعظم این کشور دیدار و درخصوص مسائل اقتصادی و بطور مشخص بحران مالی یورو، گفت وگو کردند.

بر اساس گزارش رسانه های آلمان، بحث های مفصل مقامات سه کشور اروپایی در زمینه پیمان تثبیت بودجه ای اروپا و دعوای این کشورها بر سر انضباط بودجه ای و اجرای طرح تثبیت بودجه (ریاضت اقتصادی) و کاهش هزینه ها، نتیجه مشخص و توافقی به همراه نداشت.

نخست وزیر انگلیس در این دیدار، خواستار اقدامات سریع و پایدار برای مقابله با بحران مالی یورو شد تا از این راه جو بی اعتمادی ایجاد شده در بازارهای مالی برطرف شود.

کامرون در این رابطه، گفت: آنچه مهم و قابل قبول است، اتخاذ طرح های قابل اجرا و کارساز در راه مبارزه با مشکل بدهی ها و همچنین تقویت قابلیت رقابت اقتصادی بین کشورها است.

نخست وزیر انگلیس در این دیدار همچنین بار دیگر مخالفت خود را با برقراری مالیات بانکی ویژه نقل و انتقال مالی در سطح اتحادیه اروپا اعلام کرد و گفت: تحمیل چنین مالیاتی موجب فرار سرمایه گذاران و ایجاد مشکلات فراوان برای بانک ها و موسسات مالی خارجی در کشورش خواهد شد.

کامرون در عین حال بر اخذ مالیات به گفته او ‘معقول’ از بانک ها اذعان کرد و گفت: در این زمینه انگلستان به مراتب بیشتر از کشورهای اروپایی فعال است.

وی همچنین تاکید کرد که کشورش در یک اتحادیه بانکی که در اتحادیه اروپا مطرح شده باشد، حضور نخواهد یافت.

صدراعظم آلمان نیز در این نشست مشترک،بار دیگر تاکید کرد که پیمان تثبیت مالی و بودجه ای اروپا، یک ابزار لازم برای غلبه بر بحران است اما به تنهایی نمی تواند به اندازه کافی شرایط را برای کمک به نجات یورو از بحران فراهم کند.

مرکل تاکید کرد: همکاری تنگاتنگ بین همه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برای موفقیت این طرح اجتناب ناپذیر است.

نخست وزیر انگلیس در این دیدار همچنین به صورت تلویحی با ایده مرکل در واگذاری بیشتر اختیارات ملی کشورها در زمینه های سیاسی و اقتصادی به اتحادیه اروپا مخالفت کرد و نسبت به آنچه افزایش بروکراسی در اتحادیه اروپای درحال رشد خواند،هشدار داد.

کامرون تاکید کرد:اتحادیه اروپا مشکلی با کمبود اختیارات ندارد، بلکه با این مشکل مواجه است که این اتحادیه بعضی وقت ها تصمیم به دویدن می گیرد قبل از اینکه بتواند راه برود.

نخست وزیر انگلیس در عین حال تضمین کرد که آینده بریتانیای کبیر بطور قطع در ادامه همکاری و حضور در اتحادیه اروپا خواهد بود.

کامرون تاکید کرد:هویت اروپای متحد و واحد بایستی توسط خود مردم اروپا به صورت عملی و منطقی و معقول بوجود آید.

این سخنان نخست وزیر انگلیس نیز کنایه ای ظریف به قوانین تصویب شده در اتحادیه اروپا قلمداد شده که به گفته او اغلب با خواست و نظر مردم کشورها بیگانه و ناهماهنگ بوده است.

اجلاس آتی سران اتحادیه اروپا به منظور تصمیم گیری برای ارائه یک راه حل کارآمد و قابل قبول از سوی همه اعضا برای مقابله با بحران اقتصادی یورو، قرار است طی روزهای ۲۸ و ۲۹ ماه جاری (ژوئن) در بروکسل برگزار شود.

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۰۱**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۰۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.