دیدار رییس اکسون موبیل و اول وزیر عراق

۳۰م دیماه ،

رییس شرکت نفتی اکسون موبیل با اول وزیر عراق دربارهٔ اختلافات برسر قراردادهای نفتی در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) شرکت نفتی اکسون موبیل در دیدار با اول وزیر عراق درخواست کرد که آیا به رغم مخالفت‌ها با قراردادهای این شرکت با منطقه خودمختار کردستان، می‌تواند به حضور همزمان در میدان نفتی جنوب عراق ادامه دهد یا خیر.

گفت‌وگوی اول وزیر عراق و رییس اجرای اکسون موبیل در بغداد در حالی انجام شد که این شرکت آمریکایی به سبب اختلاف با بغداد بر سر قراردادهایش در کردستان، صحبت‌هایی را مبنی بر فروش سهام خود در میدان نفتی غرنه غربی-یک در جنوب عراق مطرح کرده است.

عراق به طور شفاف اعلام کرده که قراردادهای شرکت‌های نفتی نظیر اکسون موبیل را با منطقه کردستان غیرقانونی می‌داند. اما این دیدار نشان می‌دهد که اکسون موبیل در حال آزمودن بخت خود برای متعادل کردن سرمایه‌گذاری‌هایش با دولت مرکزی عراق و منطقه خودمختار کردستان است.

علی الموسوی مشاور رسانه‌ای اول وزیر عراق پس از این دیدار گفت: اکسون موبیل خواستار دیدار با اول وزیر شد تا نظر وی را دربارهٔ قراردادهای این شرکت در جنوب و منطقه شمال و همچنین احتمال همکاری همزمان با هر دو منطقه جویا شود.

موسوی افزود: پاسخ اول وزیر روشن بود و اعلام کرد که آنها نمی‌توانند فعالیت را در هر دو منطقه به طور همزمان انجام دهند و باید به قوانین عراق احترام بگذارند.

دولت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که رکس تیلرسون – رییس اجرایی اکسون موبیل – علاقه این شرکت را برای ادامه حضور و توسعه فعالیت‌ها در عراق اعلام کرده است.

مقامات عراقی اواخر سال قبل اعلام کردند که شرکت نفتی ملی چین به عنوان یکی از گزینه‌ها در مذاکرات برای خرید سهام ۶۰ درصدی اکسون موبیل در پروژه ۵۰ میلیارد دلاری غرنه غربی- یک محسوب می‌شود.

دولت بغداد و منطقه کردستان عراق مدت‌هاست که بر سر کنترل درآمدهای نفتی، میادین نفتی و اراضی عراق با هم اختلاف دارند.

دولت عراق می‌گوید که تنها بغداد حق قانونی برای صادرات نفت و امضای قراردادهای نفتی را دارد، این در حالی است که کردستان می‌گوید در قانون اساسی عراق حق امضای قراردادهای نفتی و صادرات‌های مستقل نفت به این منطقه داده شده است.

اتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.