دیدار لاریجانی با اردوغان + تصویر

۰۴م آذر ،

علی لاریجانی،‌ رییس مجلس ایران  طی سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه و جمیل چیچک رئیس پارلمان این کشور دیدار کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از روزنامه حریت ترکیه، رجب طیب اردوغان بلافاصله بعد از دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در بعداز ظهر روز شنبه، ۴ آذرماه، احمد معاذ الخطیب رهبر ائتلاف مخالفان سوریه را به حضور پذیرفته است.

 این گزارش می نویسد که دیدار لاریجانی با اردوغان پشت درهای بسته دو ساعت طول کشید و هنوز جزئیات مذاکرات منتشر نشده است، اما اردوغان بلافاصله بعد از اتمام این دیدار، با رهبر ائتلاف مخالفان سوریه، احمد معاذ الخطیب که به این کشور سفر کرده، دیدار کرد.

لاریجانی سپس با رئیس مجلس ترکیه دیدار کرد و بعد از این دیدار ترکیه را به مقصد تهران ترک کرد.

لاریجانی دربارهٔ موضوع مذاکرات با ترکیه در فرودگاه استانبول گفت که در این سفر دربارهٔ حوادث مهم منطقه‌ای که در منطقه رخ داده و در حال وقوع است، به‌خصوص پیروزی مقاومت اسلامی در غزه و تحولات سوریه تاکنون دیدارهایی را با مسئولان کشور سوریه و لبنان داشته‌ام و قرار است دربارهٔ این موضوعات با مسئولان کشور ترکیه نیز گفت‌وگو کنم.

سفر دو روزه لاریجانی به سوریه، لبنان و ترکیه، عصر روز شنبه به پایان رسید.

روزنامه حریت همچنین می نویسد که وی در گفتکو با روزنامه نگاران در فرودگاه، دربارهٔ درخواست ترکیه برای استقرار پاتریوتها در مرز این کشور با سوریه نیز واکنش نشان داده و گفت که «سود هر سلاحی که ناتو و غرب به منطقه وارد کند، نصیب خود آنها خواهد شد و تنها زیان آن به کشورهای مسلمان منطقه خواهد ماند».

وی گفت که مشکل سوریه تنها از جانب تروریستهایی است که از خارج سلاح به این کشور وارد می کنند و بحران سوریه تنها با مذاکرات قابل حل است.

ترکیه اخیرا از ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواسته است که از بیم سرایت جنگ داخلی سوریه به مرزهای خود، موشک‌های زمین به هوای پاتریوت را در مرزهایش با این کشورمستقر کند. ناتو گفته است که درحال بررسی این درخواست ترکیه است.

ایران، سوریه و روسیه دربارهٔ درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز جمعه طی نشست خبری مشترک با آقای الخطیب گفت که ترکیه با سوریه بیش از ۹۱۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و سپر دفاعی پاتریوت جزو سلاحهای دفاعی است و نباید هیچ نگرانی در کشورهای منطقه ایجاد کند.

بگفته وی، موشکهای پاتریوت تنها برای امنیت ترکیه در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه می نویسد که ناتو طی سالهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ نیز موشکهای پاتریوت را در ترکیه مستقر کرد، اما هیچ استفاده ای از این موشکها به عمل نیامد. آمریکا در سال ۱۹۹۱ در واکنش به حمله عراق به کویت و اشغال این کشور، عراق را مورد حمله قرار داد.

داوود اوغلو می گوید که مسائل تکنیکی استقرار این سپر ضد موشکی با ناتو حل شده است و مشکلی برای وارد کردن و نصب آنها وجود ندارد.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.