دیدار هیئت پارلمانی اروپایی خارج از عرف دیپلماتیک بود / مجلس شورای اسلامی در این باره کوتاهی نکرده است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در پاسخ به تذکرات نمایندگان درباره سفر هیئت پارلمانی اروپایی به ایران گفت: من برای روشنگری چند نکته را بیان می‌کنم تا ابهامات این سفر برطرف شود.
 
وی افزود: هیئت پارلمانی اروپا آخرین بار حدود ۶ سال پیش به ایران سفر کرده بودند و در این سفر تعیین شد که هر ساله یک سفر رفت و برگشت با آن‌ها صورت گیرد.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پارلمان اتحادیه اروپا یک کمیته روابط خاص برای رابطه با جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده است که این نشان دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای آن‌هاست.  
 
وی افزود: در طول شش سال گذشته مرتب این هیئت شرایطی را برای حضور در ایران مطرح می‌کردند که همواره شخص آقای لاریجانی می‌گفتند که ما هیچ پیش شرطی را برای هیچ سفری نمی‌پذیریم، ما هم به آن‌ها اعلام می‌کردیم که مجلس شورای اسلامی هیچ پیش شرطی را برای سفر نمی‌پذیرد، البته برخی اوقات شاید نارسایی‌هایی از طرف ما وجود داشت.  
 
جلالی اظهار داشت: سرانجام در بهمن ماه سال گذشته قرار شد که این هیئت پارلمانی به ایران سفر کند، هر بار که این هیئت قصد سفر به ایران را می‌کردند صهیونیست‌ها و نمایندگان افراطی کنگره آمریکا با این سفر مخالفت می‌کردند.  
 
این نماینده مجلس گفت: اتحادیه اروپا به خاطر خلا حضور ما جولانگاه حضور منافقان شده و ضد انقلاب و اپوزسیون مرتب در پارلمان اروپا حضور دارند و متاسفانه جمهوری اسلامی ایران حضورش در پارلمان اروپا کم است.  
 
جلالی تصریح کرد: نکته بعدی که باید مورد توجه قرار دهیم این است که این هیئت پارلمانی بیشترین علاقه‌مندی را به فرهنگ و تمدن ایرانی دارند و خانم کرونبگ که رئیس این هیئت است معمولا زمانی که مریم رجوی در پارلمان اروپا حضور پیدا می‌کند این خانم بلافاصله مخالفت می‌کند و بیانیه می‌دهد.  
 
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان درباره این سفر گفت که هیچ پیش شرطی برای این سفر صورت نگرفته است ولی ما برای آخرین هماهنگی‌ها روز شنبه قبل از سفر جلسه‌ای را تشکیل دادیم و از وزارت امور خارجه آقای دلفی مدیر کل امور اروپا در این جلسه حضور یافت از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که همواره هماهنگ‌ کننده ملاقات‌های این چنینی هستند دعوت کردیم که کسی حضور پیدا نکرد، از وزارت اطلاعات برای حضور در این جلسه دعوت کردیم که دو نفر از نیروهای این وزارتخانه در این جلسه حضور پیدا کردند از مجلس شورای اسلامی نیز بنده و آقای بروجردی در این جلسه حضور یافتیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: در آن جلسه آخرین هماهنگی‌ها را با یکدیگر انجام دادیم آقای دلفی گفت که اخیرا در سفر سوسیالیست‌های اروپا به ایران موضوع دیدار هیئت پارلمانی با این دو زندانی آزاد شده مطرح شده است و آقای محمدجواد لاریجانی در دیداری با سوسیالیست‌ها با این دیدار موافقت کرده‌اند.  
 
جلالی گفت: پس از شنیدن اظهارات آقای دلفی ما با این موضوع مخالفت کردیم و گفتیم که مجلس با هرگونه ملاقاتی با غیر از مسئولین جمهوری اسلامی ایران مخالفیم دلیل آن هم این است که آن‌ها حرف‌های اپوزسیون را زیاد شنیدند یک بار هم حرف‌های ما را بشنوند، پس از آن من با محمدجواد لاریجانی تماس گرفتم و از او در این باره سوال پرسیدم، وی گفت من این قول را برای ملاقات این هیئت پارلمانی داده‌ام اول این که کسانی که در این کشور مرتکب جرمی شده‌اند و حکم آن‌ها صادر شده و محکومیت خود را گذرانده‌اند، ما چه چیزی را می‌خواهیم پنهان کنیم. این‌ها می‌خواهند با هر که ملاقات داشته باشند دیدار کنند مگر جمهوری اسلامی چیزی برای پنهان کردن دارد.  
 
وی ادامه داد: نکته دومی که محمدجواد لاریجانی گفت این بود که این افراد آزادند چگونه می‌توان آن‌ها را وادار کرد که ملاقات نکنند، نکته سومی را که آقای لاریجانی مطرح کردند این بود که چون این افراد مهمان مجلس هستند هر نظری که مجلس داشته باشد همان را می‌پذیریم ما نیز اعلام کردیم که با هر ملاقات خارج از برنامه مخالفیم، پس از پایان این مکالمه این موضوع را در جلسه بیان کردم که اگر در این دیدار جایزه ساخروف نیز به آن‌ها اهدا شود چه می‌شود که آقای دلفی گفتند امکان ندارد این امر صورت گیرد چرا که برای اهدای جایزه ساخاروف باید با انجام تشریفاتی با حضور رئیس پارلمان اروپا صورت گیرد لذا وزارت خارجه تاکید کرد که به هیچ وجه جایزه ساخاروف به آن‌ها اهدا نمی‌شود، هم چنین من این موضوع را مطرح کردم اگر در یک سفارت خانه خارجه این ملاقات صورت گیرد چه می‌شود که آقای بروجردی گفتند وزارت اطلاعات تمهیداتی بیندیشد که این اتفاق نیفتد بعد از انجام همه این کارها این هیئت به ایران سفر کرد.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: هیئت پارلمان اروپایی در روز اول سفر خود به ایران که برنامه در اختیار آن‌ها بود به سفارت یونان رفتند و سفارت یونان در حال حاضر رئیس دوره‌ای پارلمان اروپاست، به همین دلیل همه سفرای اروپایی را دعوت کردند تا برنامه‌های این هیئت پارلمانی طراحی شود که در این جلسه ملاقات‌های غیردیپلماتیک نیز صورت گرفت، این عمل یک اقدام خارج از عرف دیپلماتیک بود و مورد پذیرش نیست، مجلس شورای اسلامی همه اقدامات را برای برطرف کردن شبهات انجام داد و در این زمینه کوتاهی نکرده است.  

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.