دیدار ولایتی با سارکوزی؟

علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگوی  با فارس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه علت سفر شما به فرانسه به دعوت آقای سارکوزی چه بود و چرا این سفر بی‌نتیجه ماند؟ اظهار داشت: ‌سفیر فرانسه حدوداً سال ۸۶ شخصاً نزد بنده آمد و گفت آقای سارکوزی از شما دعوت کرده که شما به فرانسه بیایی و در کاخ الیزه با سارکوزی گفت‌وگو داشته باشی؛ من هم این موضوع را با آقای رئیس جمهور در میان گذاشتم. آقای احمدی‌نژاد هم گفت حالا که دعوت صورت گرفته شما این دعوت را اجابت کنید و من هم بر همین اساس به فرانسه رفتم.

 وی تصریح‌کرد: بنده پس از تاکید آقای احمدی‌نژاد برای رفتن به این سفر مجدداً دو یا سه ساعت قبل از پرواز به پاریس با وی ملاقات کردم و پس از هماهنگی‌های لازم  به فرانسه رفتم.

 ولایتی افزود: در فرانسه به من گفتند که تو ابتدا با آقای «لوید» ملاقات کن و بعد به ملاقات آقای سارکوزی برو؛ «لوید» نفر دوم فرانسه و در واقع مشاور سارکوزی بود، یعنی وزارت دفاع، خارجه و کشور تحت نظر وی بود اما من تاکید کردم که آقای سارکوزی من را برای مذاکره با خودش دعوت کرده و از این رو اول با آقای سارکوزی ملاقات می‌کنم و سپس در صورت نیاز ، با دیگر افراد نیز ملاقات خواهم کرد.

 وی ادامه داد: تیم فرانسوی این موضوع را پذیرفتند و ساعت ۵ بعد از ظهر روز دوشنبه‌ ای، جلسه با حضور سارکوزی، وزیر خارجه،  آقای لوید و دو سه نفر از رده‌های بالای دولت فرانسه برگزار شد.

 وزیر اسبق وزارت امورخارجه کشورمان تاکید کرد: البته مقامات فرانسوی به بنده گفتند که خود شما به داخل جلسه بیا که من تاکید کردم باید سفیر ایران در جلسه حاضر باشد و سفیر را نیز به داخل جلسه بردم؛ این در حالی بود که سفیر آنها در تهران نتوانست داخل جلسه حضور یابد اما سفیر ما به داخل جلسه آمد و تمامی صورتجلسه را مکتوب کرد.

 ولایتی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این گفت‌وگو تأکید کرد: طی این گفت‌وگو صحبت از مسائل هسته‌ای شد؛ من گفتم شما اصرار دارید که ما غنی‌سازی را متوقف کنیم و ما بر این تاکید داریم که غنی‌سازی ادامه یابد  که در نهایت قرار شد یک صیغه بینابین پیدا کنیم که نه حرف ما باشد و نه حرف آنها تا غنی‌سازی متوقف نشود که آنها نیز این موضوع را پذیرفتند

وی افزود: مقامات فرانسه می‌گفتند ملت شما ملت بزرگی است و قصد داریم به کشور شما بیاییم و دست رهبر این ملت بزرگتان را بفشاریم؛ ما دوست داریم رابطه فرانسه با ایران گسترش پیدا کند و حتی اگر روابط ما گسترش پیدا کند در به روز کردن تکنولوژی هسته‌ای به شما کمک می‌کنیم.

 ولایتی تصریح کرد:‌ بعد از این گفت‌وگو، جلسه ای با آقای «لوید» داشتیم و قرار شد، هیئتی به ریاست وی به تهران بیاید و با طرف ایرانی خود مذاکره کند و قرار شد طی ۲یا ۳ هفته بعد زمان را مشخص کنیم تا آنها به ایران بیایند.

 این نامزد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه حدود زمانی سفر تیم فرانسوی به ایران نیز در این مذاکرات مشخص شد، گفت:‌ به گفته آقای لوید تمام تیم هیئت فرانسوی سیاسی بود اما من گفتم حال که شما می‌خواهید در مسائل هسته‌ای به ایران کمک کنید تیمی به ایران بفرستید که هم از لحاظ سیاسی وهم از لحاظ فنی ـ هسته‌ای ـ دارای تخصص باشد تا ببینیم این تیم چه کمکی به ما می‌تواند بکند و متناسب با کمکی که در بازسازی هسته‌ای به ما می‌کنید ما نیز در مسائل سیاسی با شما گفت‌وگومی‌کنیم که در نهایت آنها این موضوع را پذیرفتند.

 ولایتی در نهایت با موفق دانستن این مذاکرات گفت:  در این سفر قرار شد مجلس شامی به افتخار ما در کاخ الیزه برپا شود که شرط حضور بنده در این مراسم حذف مشروبات الکلی از این مراسم بود که آنها گفتند این موضوع در پروتکل الیزه قید شده و امکان‌پذیر نیست؛ اما بنده پاسخ دادم پس ماهم در این مراسم شام حاضر نمی شویم. در نهایت آنها پذیرفتند که ضیافت شام بدون سرو مشروبات الکلی برگزار شود.

 وی ادامه داد:‌این موضوع برای آنها خیلی دشوار بود چراکه در مقطعی دیگر وقتی یکی از مسئولان بلند‌پایه قبلی ایرانی که به فرانسه سفر کرده بود و می‌خواستند ضیافتی برای او برپاکنند مشروبات الکلی را از روی میزها حذف نکردند و کلاً این مراسم لغو شد؛ اما برای اینجانب مشروب را حذف کردند و ضیافت شام برگزار شد.

 ولایتی در ادامه افزود: ما در این سفر همه قرارها  را – که زمانش به قبل از تصویب قطعنامه‌ها علیه ما برمی‌گشت – گذاشتیم و پس از این دیدار ما به تهران آمدیم و ماموریتمان تمام شد؛ در واقع با این دستاورد برگشتیم و قرار شد که این مسئله را دولت دنبال کند.

 نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح‌کرد: اما از آن زمان تاکنون، وقت سفر هیات فرانسوی به تهران تعیین نشد و طرف مذاکره کننده هر وقت خواست برای بازسازی روابط سخنی بگوید، می‌گفتند همان قراری که با ولایتی است باید اجرا شود که هنوز اجرا نشده است.

 وی با بیان اینکه این ماجرا نشان می‌دهد که می‌توان با یک دیپلماسی خوب به اهدافمان برسیم گفت: ما می‌توانیم هم فناوری صلح آمیز هسته‌ای را داشته باشم هم اینکه قطعنامه علیه ما صادر نشود، این امر شدنی است اما متاسفانه تدبیر لازم را برای حل این موضوع به کار نمی‌بریم.

 ولایتی گفت: آقای سارکوزی بنایش این بود که از این طریق وارد شود که هم نزد غربی‌ها بگوید من مسئله هسته‌ای را حل کردم و هم اینکه ما غنی‌سازی را ادامه دهیم و کلیدی برای روابط فرانسه و ایران باشد؛ بدین ترتیب کاری که صورت گرفته بود ضایع شد.

نوشته دیدار ولایتی با سارکوزی؟ اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.