دیدار کرزی با دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان

رییس جمهور افغانستان با دو نامزد ریاست جمهوری این کشور در خصوص زمان برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز ، حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان صبح امروز با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستاندر خصوص زمان برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، دیدار و گفت وگو کرد.کرزی در این دیدار از هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشورش خواست که در زمینه بازشماری و بازرسی آرا همکاری کنند و زمینه را برای انتقال قدرت به رییس جمهور جدید، فراهم سازند.

در این نشست که مقام های بلندپایه حکومت افغانستان نیز حضور داشتند از طولانی شدن روند انتخابات و تاثیر منفی آن بر امنیت، اقتصاد و امور حکومت داری و همچنین زندگی مردم، ابراز نگرانی شدید شد.

یازدهم ماه مرداد زمان برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید تعیین شده بود اما در پی بروز اختلاف در نتایج انتخابات و میانجیگری سازمان ملل برای بازشماری و بازرسی صد در صد آرا این زمان یک ماه به تعویق افتاد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به جنجال کشیده شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و با ارائه مدارکی مدعی تقلب گسترده در انتخابات شد و تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

با میانجگیری سازمان ملل و معاونان رییس جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا، بازشماری و بازرسی صد درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد و ناظران بین المللی از چندی پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

از آغاز این روند به دلیل بروز اختلاف میان ناظران ستادهای انتخاباتی دو نامزد، شمارش و بازرسی آرا چندین بارمتوقف و بار دیگر آغاز شده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی ۲۴ خرداد برگزار شد.

در دور اول انتخابات که در ۱۶ فروردین برگزار شد، عبدالله ۴۵ درصد آرا و احمدزی ۳۱٫۵ درصد آرا را بدست آوردند و به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم انتخابات افغانستان، اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی ۵۶٫۴۴ درصد آرا را کسب کرد و پیشتاز اعلام شد.

بر اساس این نتیجه، عبدالله نیز ۴۶٫۵۶ آرا را کسب کرد اما نتیجه ابتدایی را نپذیرفت.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.