دیدنی های استان کرمان

استان کرمان بزرگترین استان ایران است و شهر کرمان از شهرهای تاریخی کشورمان می باشد که در ابتدا به نامهای کارمانیا ،ژرمانیا و گواشیر یعنی کوره اردشیر خوانده میشده است.این شهر که در قدیم شش دروازه داشته به شهر شش دروازه نیز مشهور بوده است .

شهرستانهای این استان پهناور عبارتند از: کرمان.رفسنجان.سیرجان.زرند.بافت.جیرفت.کهنوج و بم

 

مناطق دیدنی استان کرمان

 

مجموعه گنجعلخان کرمان

مجموعه گنجعلیخان این مجموعه که از میدان گنجعلیخان، مدرسه گنجعلیخان، حمام گنجعلیخان، ضرابخانه و آب انبار تشکیل می‌شود در زمان حکمرانی گنجعلی خان بر کرمان و در دوران حکومت صفوی ساخته شده‌است.

بازار کرمان


بازار کرمان از نظر بزرگی و معماری در میان بازارهای ایران خاص و مثال زدنی است و به قولی با احتساب راسته بازار و شاخه‌های فرعی آن بزرگترین بازار سرپوشیده قدیمی ایران است.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه از بناهای منسوب به دوره ساسانی (و بنا به روایتی منسوب به دوران سلجوقی) است که در شرق شهر کرمان قرار دارد و گنبد گبری نیز نامیده می‌شود. پلان گنبد هشت ضلعی و روی اضلاع آن طاق نماهای متعددی به چشم می‌خورد. آنچه از سبک معماری این بنا استنباط می‌شود این است که مربوط به اواخر ساسانیان است

مزار شاه نعمت الله ولی


مزار شاه نعمت الله ولی آرامگاه یکی از عارفان بنام و برجسته کشورمان می باشد که در شهرستان ماهان کرمان واقع در ۳۰ کبلومتری جنوب کرمان بنا شده است.

مجموعه وکیل


مجموعه وکیل که به دستور یکی از فرماندهان دیگر در زمان قاجاریه ساخته شده‌است و شامل بازار وکیل (کرمان)، حمام وکیل (کرمان) و کاروانسرای وکیل (کرمان) است

تخت درگاه قلی بیگ


تخت درگاه قلی بیگ در جنوب شرقی شهر کرمان و جنوب جنگل قائم با ابهت خود، نشسته در دل کوه، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این مکان مقبره یکی از نوادگان بهرام بیگ به نام درگاه قلی بیگ است. درگاه قلی بیگاز امرای اواخر دوره صفویه و رییس ایل افشار در کرمان بوده‌است.

کلوت های شهداد

کلوت های شهداد،تپه های شنی بسیار زیبا هستند که در گرمترین نقطه جهان واقع شده اند.دمای این منطقه گاهی تا ۶۰ درجه سانتیگراد می رسد

روستای میمند


روستای میمند واق در نزدیکی شهرستان شهربابک می باشد که این روستا از خانه های قدیمی تشکیل شده که در دل کوه واقع شده اند.

بادگیر چپقی سیرجان


بادگیر چپقی سیرجان تنها بادگیر متفاوت نسبت به دیگر بادگیرهای جهان از نظر معماری می باشد.بادگیر چپقی از بادگیرهای منحصر به فرد معماری ایرانی است که برای خانه سید علی اصغر رضوی ساخته شده است.

به نوشته «سیرنا»، معمار آن، سید محمد شجاعی، این بادگیر را در زمان پهلوی اول با الهام از هواکش‌های کشتی ساخته است. سازنده این بنا حاج سید محمد شجاعی است که آن را در زمان پهلوی اول از روی دودکش کشتی‌ها ساخته و تلفیقی از معماری و صنعت است.

باغ شاهزاده ماهان


بخش ماهان و روستای لنگر که در فاصله ای بسیار کم از کرمان قرار گرفته اند و هنوز جذابیت های طبیعی خود را حفظ کرده اند، می تواند با جاذبه های چشم نواز خود دست کم یک روز گردشگران را به خود اختصاص دهد.

یکی از آثار ارزشمند این منطقه را می توان آرامگاه شیخ قطب الدین عبدالسلام ماهانی دانست. این عارف بزرگوار، سلف شاه نعمت الله ولی محسوب می شود و به همین دلیل شاه نعمت الله همواره از وی با نیکی و احترام یاد می کند.

امروزه آرامگاه شیخ عبدالسلام در روستای لنگر از توابع ماهان در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار گرفته است.

بنای آرامگاه داخل حیاطی مستطیل شکل که از داخل در هر ضلع دارای شش سکو که هر کدام از آنها دارای طاقی قوس دار (هلالی) است، قرار دارد. ارتفاع دیوار نزدیک به ۳.۵ متر و ورودی اصلی بنا از سمت غرب است.

اگر کمی کنجکاوی به خرج داده و در محوطه اطراف بنا گردشی داشته باشید در ۵۰۰ متری آرامگاه از سمت شرق، بقایای قلعه ای خشتی و در قسمت شمالی آن آثار و بقایای معماری تخریب شده، می بینید.

مقبره شیخ عبدالسلام بنا به استناد نوشته روی قبر متعلق به قرن هشتم ه.ق است و قبر آن به طور کل از گچ ساخته شده و روی آن آیات قرآن و نقاشی دیده می شود که به صورت برجسته کار شده است.

دیگر اثر دیدنی روستای لنگر، یخچال قدیمی آن است که با توجه به هوای گرم منطقه در نوع خود جالب توجه است. یخچال لنگر در شرق روستا قرار گرفته و تاریخ ساخت آن به حدود ۲۵۰ سال پیش می رسد.

در گذشته و در زمانی که هنوز تکنولوژی های بشری وسایلی مانند یخچال را نساخته بود، مردم مناطق گرمسیر ایران با استفاده از هوش خود و به کارگیری طبیعت برای روزهای گرم سال یخ ذخیره می کردند.

روش کار بیشتر یخچال ها به این صورت بود که پس از ساختن آن با دیوارهای قطور که اجازه کمترین انتقال انرژی را می داد، در شب های سرد زمستان مقداری آب تمیز به آن هدایت می کردند تا یخ بزند و شب بعد روی این لایه یخ زده یک لایه دیگر اضافه می شد و سرانجام در پایان زمستان حجم بزرگی از یخ در یخچال آماده استفاده بود.

دیدنی های ماهان محدود به روستای لنگر نیست، چراکه این منطقه کرمان به عنوان ییلاق شناخته شده و آب و هوای بسیار خوبی دارد.

در نزدیکی ماهان بلندی ها و دره های تیگران وجود دارد که چشم انداز بسیار زیبایی را آفریده است. یکی از دیدنی های شاخص و بسیار مهم این منطقه باغ شاهزاده ماهان است.

این باغ جزو باغ های سنتی ایران به حساب می آید و می توان آن را یکی از زیباترین و بزرگ ترین باغ های تاریخی جنوب ایران دانست.

ارگ بم


ارگ تاریخی بم واقع در شهرستان بم از شهرهای جنوبی استان کرمان میباشد که این بنا بزرگترین بنای خشی جهان است که متعلق به دوران ساسانیان می باشد.«بم و فضای فرهنگی آن» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. به طور قطع مشخص نیست چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.

کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.

در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزلهٔ شدیدی که شهر بم و حومهٔ آن را تحت تاثیر قرار داد، ارگ بم تقریباً به طور کامل از بین رفت. چند روز پس از رخ دادن زمین‌لرزه، رئیس جمهور وقت ایران محمد خاتمی اعلام کرد که ارگ بازسازی خواهد شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.