دیدن شکل حیات جهان در کیهان‌ شناسی ۲۱ سانتیمتری

خبرگزاری ایسنا: یک تیم بین‌المللی از محققان موفق به کشف راهی برای شناسایی کهکشان‌ ها در زمان‌های بسیار دور شده‌اند.

اعتقاد بر این است که جهان حدود ۱۴ میلیارد سال عمر دارد و فیزیکدانان بر این تصور هستند که موفق به شناسایی شیوه‌ای برای مشاهده شکل جهان در سن ۱۸۰ میلیون سالگی آن شده‌اند.

تلسکوپهای کنونی تنها قادر به مشاهده کهکشانهایی با عمر ۷۰۰ میلیون سال آن هم تنها در زمانی هستند که یک کهکشان به شکل نامعمولی بزرگ بوده یا در نتیجه یک رویداد بزرگ مانند یک انفجار ستاره‌یی ایجاد شده باشد؛ اما این دانشمندان توانسته‌اند شیوه‌ای را برای شناسایی کهکشانهای ستاره‌ای ایجاد کنند که در مراحل ابتدایی جهان شکل گرفته‌اند.

این پژوهش که در مجله نیچر منتشر شده، از تلسکوپهای رادیویی برای بررسی امواج رادیویی منتشر شده توسط اتمهای هیدروژن استفاده کرده که در روزهای ابتدایی جهان به وفور وجود داشته‌اند.

این اتمها با انتشار امواجی با طول حدود ۲۱ سانتی‌متر به بازتاب تابش ستارگان پرداخته و انتشارات آنها را توسط تلسکوپهای رادیویی ممکن می‌کند.

به گفته محققان این امواج یک طرح ویژه را در آسمان به نمایش گذاشته که یک نشانه واضح از کهکشانهای اولیه به اندازه میلیونها برابر کهکشانهای امروزی است.

تفاوت در حرکت ماده تاریک و گاز از دوره ابتدایی جهان که بر شکل‌گیری ستارگان تاثیر داشته، یک طرح نوسانی را ایجاد کرده که تشخیص این موجهای اولیه را از انتشارات رادیویی محلی درخشان آسان‌تر می‌کند.

شدت امواج این دوره ابتدایی به دمای گازها بستگی دارد که به محققان اجازه داده تا کار چیدمان یک نقشه ناهموار از کهکشانها را در یک منطقه از آسمان آغاز کنند. اگر این گازها بسیار داغ باشند، به معنی وجود ستارگان بیشتر در آن منطقه بوده و بالعکس آن به معنی کاهش تعداد ستاره است.

این گامهای ابتدایی در ریشه‌های مرموز جهان به ستاره‌شناسان رادیویی برای اولین بار در بازسازی جهان اولیه به ویژه به لحاظ توزیع ستارگان و کهکشانها در سراسر آسمان کمک خواهد کرد.

این حوزه پژوهش فیزیک نجومی که اکنون «کیهان‌شناسی ۲۱ سانتیمتری» نام گرفته، در حال شکل گیری است.

ستاره‌شناسان امیدوارند که این حوزه پژوهشی بتواند دوره اسرارآمیز میان تولد جهان و زمانهای مدرن را روشن کرده و این فرصت را برای آزمایش پیش‌بینی‌ها در مورد روزهای اولیه جهان ارائه دهد.      


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.