دیوار کوتاه داوران و جریمه‌هایی که بازدارنده نیستند

۹ م دیماه ،

یک عضو کمیته‌ داوران معتقد است که جریمه های انضباطی فعلی مانع مصاحبه‌های غیر منطقی و خلاف واقع علیه داوران نمی‌شوند و باید این جریمه‌ها تغییر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدت‌هاست که فوتبال ایران با معضل مصاحبه‌های مربیان و بازیکنان علیه داوری مواجه است به گونه‌ای که این صحبت‌ها به صورت بیمار گونه رشد پیدا کرده و به پای ثابت همه مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری پس از بازی‌ها تبدیل شده‌اند. این در حالی است که در فوتبال روز دنیا اصلا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و اگر یک مربی پس از بازی به عملکرد داور اعتراض کند به نوعی مرتکب تابو شکنی شده است.

در این فضا و در حالی که انتظار می‌رفت فعالیت‌های فرهنگی و اتخاذ تصمیم های انضباطی از قبیل جرایم نقدی ، مصاحبه‌های منفی علیه داوری را کاهش دهد، جامعه فوتبال ایران شاهد پدیده نویی است؛ این بار مربیان پیش از بازی علیه داوران صحبت می‌کنند و با کنایه نسبت به تصمیم‌های احتمالی داور مسابقه واکنش نشان می‌دهند!

در تازهترین مورد از این دست می‌توان به آلفردو کاسیمیرو ، سرمربی پرتغالی نفت آبادان اشاره کرد که پیش از بازی با پرسپولیس ابراز امیدواری کرده بود که بازی تیمش با پرسپولیس ۱۱ به ۱۱ تمام شود!

پای مساله ۱۱ به ۱۱ آغاز شدن یا تمام شدن بازی را محمد احمدزاده ، سرمربی ملوان باز کرد. وی هم قبل از بازی با پرسپولیس در جام حذفی گفته بود که امیدوار است بازی تیمش با سرخپوشان تهران ۱۱ به ۱۱ باشد. این حرف البته به بسیار‌ها برخورد. از کمیته‌ داوران گرفته تا مسئولان برگزاری لیگ برتر، اما در این بین تنها مسئولان باشگاه پرسپولیس بودند که دست به قلم بردند و نامه‌ای شکایت آمیز را به کمیته‌ انضباطی فرستادند؛ نامه‌ای که به نقل از همان مسئولان هنوز جوابی به آن داده نشده است.

در خصوص مصاحبه های مربیان و بازیکنان علیه داوری بارها صحبت شده و کارشناسان مختلفی دربارهٔ آن نظر داده‌اند. حتی جلسات مشترکی بین کمیته‌ های داوران و انضباطی شکل گرفت تا دربارهٔ چگونگی برخورد با این معضل تصمیم گیری شود. نتیجه‌ هم این شد که کمیته‌ انضباطی موظف شد مربیان و بازیکنانی را که علیه داوران لب به سخن باز می‌کنند، نقره داغ کند ! اتفاقی که البته به نظر می‌رسد چندان موثر نبوده و به قول مولانا “از قضا سرکنگبین صفرا فزوده است.”

رضا غیاثی، یکی از اعضای کمیته‌ داوران که همیشه نسبت به صحبت‌های نامنصفانه علیه داوران معترض بوده است، در این رابطه به ایسنا می‌گوید : همیشه گفته ایم که جلوگیری از اظهار نظرهای غیر منطقی و خلاف واقع علیه داوران،‌ نیازمند حمایت همه جانبه و بی‌دریغ کمیته‌ انضباطی است.

وی معتقد است که چون داوران طبق قانون حق ندارند مصاحبه کنند و در نتیجه‌ نمی‌توانند پاسخ صحبت‌های مربیان را بدهند و وجدان کاری هم به آنها این اجازه را نمی‌دهد که با آنها لجبازی کنند، در نتیجه‌ این کمیته‌ انضباطی است که باید با مربیان و مسئولین خاطی برخورد کند.

این داور قدیمی فوتبال همچنین می‌گوید: حرف ما این است که حالا که قرار است آیین‌نامه انضباطی تغییر کند چه خوب است که فکری به حال جریمه های انضباطی شود و کاری کنند که آنها باز دارنده باشند. جریمه های فعلی ممکن است برای فدراسیون درآمدی کسب کند، اما به هیچ وجه بازدارنده نیست. کمیته‌ انضباطی باید با این موارد قاطعانه برخورد کند و منتظر گزارش داور و کمیته‌ داوران هم نماند. البته دپارتمان داوری هر زمان با مساله‌ای روبرو شود گزارشش را به کمیته‌ انضباطی می‌دهد، ولی کمیته‌ انضباطی هم باید پیگیری مسائل باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.