دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت اولین متهم زن را صادر کرد

۰۳م آذر ،

دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) حکم بازداشت همسر لارن باگبو، رییس جمهور سابق ساحل عاج را به اتهام همدستی با باکبو در جریان خشونت‌های پس از انتخاب سال ۲۰۱۰ صادر کرد، گفته می‌شود در جریان حوادث پس از انتخابات ۲۰۱۰ حدود ۳۰۰۰ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوان کیفری بین‌المللی پیش از این در فوریه چهار مورد اتهام جنایات علیه بشریت را علیه سیمون باگبو مطرح کرده بود اما حکم بازداشت وی را روز قبل صادر کرد.

وی متهم به ارتکاب جنایات علیه بشریت از جمله صدور دستور قتل، تجاوز و دیگر انواع خشونت‌های جنسی، شکنجه و دیگر اعمال غیر انسانی در جریان حوادث ۲۰۱۱ ۲۰۱۰ در ساحل عاج شده و این اولین باری است که این دیوان علیه یک زن حکم بازداشت صادر می‌کند.

حوادث خونین در ساحل عاج در حالی اتفاق افتاد که لارن باگبو علی‌رغم انتخاب نشدنش در انتخابات نوامبر ۲۰۱۰ اعلام پیروزی کرد بر اساس اسناد دیوان همسرش، خانم سیمون باگبو به عنوان همدست شوهرش از قدرت استفاده و تصمیمات کشوری را اتخاذ می‌کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی آورده است که این جرایم که تا حدی ناشی از تعصبات قبیله‌ای بود از سوی ارتش ساحل عاج و شبه نظامیان جوان که به باگبو وفادار بودند صورت گرفته بود، لارن باگبو خود هم‌اکنون در دیوار کیفری بین‌المللی در انتظار محاکمه به سر می‌برد.

سیمون باگبو ۶۳ ساله، در طول ۱۸ ماه قبل در ساحل عاج به سبب اتهامات مشابهی در بازداشت بوده است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اذعان داشت که این حکم بازداشت به همان اندازه زندانی کردن لارن باگبو در دیوان کیفری بین‌المللی ناعادلانه است.

فاتو بن سوده، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی پس از صدور دستور بازداشت سیمون باگبو از ساحل عاج خواست تا هرچه فوری وی را به این دادگاه تسلیم کند. همچنین دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد که این کشور یا باید سیمون را تسلیم و یا اینکه خود بر اساس اتهامات مطرح شده در دیوان کیفری بین‌المللی محاکمه‌اش کند.

بر اساس این گزارش، لارن باگبو ۶۷ ساله نیز همانند همسرش متهم به چهار مورد جنایات علیه بشریت، از جمله قتل، تجاوز، شکنجه و دیگر اعمال غیر انسانی در سال‌های ۲۰۱۱ ۲۰۱۰ است که در آوریل سال قبل دستگیر و به دیوان تسلیم شد.

وی هم‌اکنون در انتظار محاکمه به سر می‌برد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.