دیپلماتهای ایران در کانادا به کشور بازگشتند/ کاردار ایران:کانادا دلیل قانع کننده‌ای برای بستن سفارت ایران ندارد

کامبیز شیخ‌حسنی کاردار کشورمان در کانادا که صبح پنج شنبه همراه هیات دیپلماتیک ایران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال مقامات کشورمان قرار گرفت در جمع خبرنگاران از حضورش در تهران ابزار خرسندی کرد و گفت: کانادا در گذشته شهرت سنتی نسبت به اتخاذ رفتارهای متعادل‌تر داشت، اما دولت کنونی استفان هارپر که راست مسیحی تبشیری است رفتار بسیار متفاوتی دارد. وی به حمایت بی‌چون چرا از رژیم صهیونیستی شهرت دارد و مسوولان ارشد کانادا نیز اعلام کرده‌اند که اسراییل دوستی بهتر از کانادا ندارد و وابستگی رژیم صهیونیستی به کانادا قطعی است.
در ادامه گزیده ای از اظهارات کامبیز شیخ‌حسنی کاردار کشورمان در کانادا می آید:

  • تلاش آن‌ها تحمیل انزوا به ایران و مرعوب کردن کشورمان بوده است و هرگونه موفقیت ایران خوشایند آنها نیست.
  • برگزاری اجلاس سران عدم تعهد به اذعان همه‌ی آگاهان و ناظران سیاسی یک موفقیت سیاسی تمام عیار برای کشورمان بود که مورد خوشایند آنها نبود.
  • رفتار کانادا با ما رفتاری دو جانبه نیست بلکه رفتاری ناشی از عوامل بین‌المللی است، کانادا یکی از حلقه‌های آنگولا ساکسونی است که تلاش می‌کند ما را به انزوا بکشاند.
  • سه نفر از سفرای سابق ارشد کانادا تاکید می‌کردند کانادا دلیلی برای چنین رفتاری نداشته است و می‌پرسیدند چرا چنین اقداماتی باید صورت گرفته باشد. قطعا به دلیل وضعیت ایرانیان مقیم کانادا متاسفیم. جامعه‌ی بزرگی از ایرانیان بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در کانادا زندگی می‌کنند و شاید یکی از بزرگترین گناهان سفارت ما ارائه‌ی خدمات بسیار خوبی کنسولی به ایرانیان بود که علاقه و تعامل این جامعه را با ما روزبه‌روز بیشتر می‌کرد.
     
  • براساس آمار روزانه ۶۲ گذرنامه برای ایرانیان مقیم صادر می‌کردیم، این تعامل خوب که روزبه‌روز جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در بین ایرانیان مقیم کاندا بهتر و بهتر می‌کرد نمی‌توانست مورد تحمل دولت کانادا باشد، بنابراین وقتی از من درباره علت این اقدام سوال شد گفتم حتما نگرانی بزرگ ما ایرانیان مقیم کانادا هستند و ما حتما تدابیر لازم اتخاذ خواهیم کرد که این سرویس کنسولی به ایرانیان داده شود و تلاش کنیم ایرانیان مقیم کانادا با مشکلاتی روبه رو نباشند نگرانی ما واقعا برای ایرانیان این مقیم کشور است.
  • کانادایی‌ها برای بستن سفارت ما هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای ندارند. اندیشمندان و صاحب‌نظران کانادایی تاکید کردند هیچ دلیلی برای چنین رفتارهایی وجود ندارد چون تمام رفتار و اقدامات ما در کانادا مطابق با قوانین بین‌المللی و با احترام به قوانین معنوی این کشور بوده است. بنابراین هیچ شواهدی دال بر تخلف از این قوانین وجود نداشته است بنابراین دلیلی برای بستن این سفارت نیست.
  • همه گفتگوهای حضوری و ایمیل‌ها حاکی از این بود ایرانیان مقیم کانادا از این اتفاق به شدت ناراحت و عصبانی هستند، زیرا ما خدمات بسیار خوبی به آنها می‌دادیم، همت بالایی می‌گذاشتیم که ایرانیان این کشور از خدمات بسیاری خوبی استفاده کنند، ایرانیان مقیم کانادا را سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم، بسیاری از آنها همراه ایران هستند.
  • ستادی در وزارت خارجه تشکیل شده است که برای احیای سریع خدمات کنسولی اقدام کند. ۲۷۲۷
دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.