دیپلمات‌ها: سبب نهایی نشدن مدالیته در مذاکرات ایران و آژانس درخواست آمانو برای دسترسی به پارچین بدون هیچ تعهدی است

۲۶اردیبهشت،

دیپلمات‌های ایرانی و همچنین مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشترکا اعلام کردند که مذاکرات روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ می) در وین به نهایی شدن مدالیته میان ایران و آژانس منجر نشده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجیممتازنیوز، به نقل از ایران هسته‌ای دیپلمات‌های ایرانی و همچنین مقامهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشترکا اعلام کردند که مذاکرات روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ می) در وین به نهایی شدن مدالیته میان ایران و آژانس منجر نشده است.
پس از اتمام این مذاکرات، هرمن ناکارتس معاون مدیر کل آژانس که به زودی این نهاد بین المللی را ترک خواهد کرد اعلام کرد که مدالیته میان ایران و آژانس هنوز نهایی نشده اما مذاکرات ادامه خواهد یافت.

ایران و آژانس تا کنون در ۱۰ دور مذاکره تلاش کرده اند یک برنامه کاری را میان خود نهایی کنند که هدف از آن روشن کردن تعهدات دو طرف در صورت آغاز فرآیند رسیدگی به مسئله PMD (ابعاد احتمالی نظامی) است.

ناکارتس گفته است: «ما امروز مذاکرات فشرده ای داشتیم و سند رویکرد ساختاری را که یک سال و نیم است تحت مذاکره قرار دارد نتوانستیم نهایی سازیم. تعهد ما نسبت به تداوم گفت‌وگو خلل ناپذیر است: با این حال، ما باید بدانیم که بهترین تلاش‌هایمان تاکنون موفقیت آمیز نبوده است، لذا ما به تلاش خود و تکمیل این فرآیند ادامه خواهیم داد».

دیپلمات‌های ایرانی می‌گویند اصلی‌ترین مسئله این است که آمانو اساسا خواهان نهایی شدن مدالیته نیست و می‌خواهد بدون مدالیته بعنی بدون وجود یک سند مبنا که تعدات آژانس را روشن کند؛ به پارچین دسترسی پیدا کند.

ایران رسما اعلام کرده است که بلافاصله پس از نهایی شدن مدالیته دسترسی به پارچین را ایجاد خواهد کرد.

در عین حال ایران اعلام کرده امیدوار است که مدالیته مورد بحث در دور بعدی مذاکرات نهایی شود.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در مذاکرات پس از این گفت‌وگوها، اظهار داشت: «علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت پیشنهاداتی از هر دو طرف مطرح شد. ما تصمیم گرفتیم که هر دو طرف این پیشنهادات را با دقت مطالعه و بررسی کنند. در نشست آینده نتیجه حاصل خواهد شد. هدف مذاکرات کنونی نهایی شدن تصمیمات برای نشست آتی است».

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.