دیپلماسی بهترین راه حل است؛ احتمال توافق با ایران ۵۰ – ۵۰ است

اوباما:

اجتماع > امنیت– ممتازنیوز:
باراک اوباما از توافق موقتی با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش دفاع کرد و در تلاش برای اطمینان دادن به رژیم صهیونیستی گفت که اگر تهران به این توافق عمل نکند آمریکا برای افزایش تحریم‌ها یا مقدمه‌چینی برای حمله نظامی احتمالی آماده است.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را “دوست من بی.بی” خواند و در عین حال اذعان داشت که آنها گاهی اوقات اختلاف‌نظرهای “تاکتیکی ضروریی” دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز اوباما گفت که توافق موقتی که پس از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۴ نوامبر در ژنو حاصل شده فضا را برای یک توافق گسترده‌تر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران باز می‌کند.

رییس جمهور آمریکا گفت که به نظر وی احتمال رسیدن به یک توافق نهایی رضایت‌بخش ۵۰،۵۰ است و تکرار کرد که اگر تهران به وظایفش عمل نکند، همه گزینه‌ها روی میز باقی خواهد ماند.

اوباما گفت: اگر ما نتوانیم به نتیجه‌ جامع نهایی که ما و جامعه بین‌المللی را راضی کند دست یابیم، آنگاه فشاری که تا به حال روی آنها اعمال کرده‌ایم و گزینه‌هایی که من با صراحت گفته‌ام که می‌توانم از آنها استفاده کنم از جمله گزینه نظامی چیزی است که در نظر خواهیم گرفت و برای آن آماده خواهیم شد.

رییس جمهور آمریکا علاوه بر آن تاکید کرد که منطقی نیست که تصور شود اگر رژیم تحریم‌ها تقویت شود و شانسی برای موفقیت به مذاکرات داده نشود، ایران برنامه‌ هسته‌ای‌اش را متوقف می‌کند و آن را برمی‌چیند.

وی گفت: می‌توان دنیای ایده‌آلی را تصور کرد که ایران در آن می‌گوید: “ما هر عنصر و تأسیساتی را که شما نام ببرید نابود خواهیم کرد.” من می‌توانم دنیایی را تصور کنم که در آن کنگره همه طرح‌هایی را که من ارائه می‌کنم تصویب می‌کند. چیزهای فوق‌العاده بسیاری وجود دارند که من می‌توانم تصور کنم.

رییس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: اما از آنجا که نمی‌توان به ماهیت دولت ایران اعتماد کرد فکر می‌کنم باید واقع‌بین ‌تر باشیم و از خود بپرسیم چه چیزی ما را در موقعیت قدرتمندی قرار می‌دهد تا به خود اطمینان دهیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست؟ چه چیزی برای تحقق این هدف لازم است و این چه ارتباطی با سایر گزینه‌هایی که ممکن است اتخاذ کنیم دارد؟

اوباما گفت که هرگونه توانایی غنی‌سازی که در ایران باقی می‌ماند، محدود خواهد ماند.

رییس جمهور آمریکا گفت: من قویا معتقدم که ما می‌توانیم یک نتیجه نهایی را تصور کنیم که به ما اطمینان می‌دهد که حتی اگر آنها توانایی غنی‌سازی نسبی را داشته باشند، آن قدر محدود خواهد بود و بازرسی‌ها آن قدر سرزده خواهد بود که آنها نتوانند به قابلیت تسلیحاتی دست یابند.

وی در ادامه با تکرار تعهدات آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی گفت: ما هیچگونه تهدیدی نسبت به دوستان و متحدانمان در منطقه را تحمل نخواهیم کرد و این را قبلا با صراحت گفته‌ایم. تعهد ما به امنیت اسرائیل مقدس است.

به گزارش روزنامه یو.اس.ای تودی اوباما علاوه بر آن با اشاره به توافق موقتی با ایران و تاکید بر اینکه دیپلماسی همچنان بهترین راه حل موضوع هسته‌ای ایران است گفت: ضروری است که ما در شش ماه آینده این را بررسی کنیم.

وی با اشاره به احتمال موفقیت گفت: فکر نمی‌کنم بیشتر از ۵۰،۵۰ باشد ولی باید تلاش خود را بکنیم.

رییس جمهور آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، گفت که هدف نهایی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است، ولی بهترین راه برای انجام این کار یک “راه‌حل جامع، برگشت‌پذیر و دیپلماتیک است،‌بدون اینکه در صورت شکستمان گزینه‌ای از روی میز حذف شود.”

اوباما علاوه بر آن با اشاره به اینکه اگر ایران به توافقاتش عمل نکند تحریم‌ها می‌توانند بازگردند و تقویت شوند گفت: اگر ایران نشان دهد که به این توافق عمل نکرده است و با حسن‌نیت مذاکره نمی‌کند، ما می‌توانیم تحریم‌ها را باز گردانیم و حتی آنها را تقویت کنیم.

رییس جمهور آمریکا گفت که تضمینی وجود ندارد که آمریکا و متحدانش بتوانند به یک توافق نهایی با ایران دست یابند، ولی ارزش تلاش کردن را دارد.

اوباما گفت: ما هنوز نمی‌دانیم. به نظرم ضروری است که همه بدانند که این واقعا دشوار است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.