دیپلماسی فاوا را به‌کار بیندازید

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

فاطمه ملکی – عصر ارتباط : ســـیاست‌هــای وزارت ارتباطات هم‌راستا بـا ســـیاست‌هــای دولـت تدبیر و امید مبتنی بر ایجاد تغییراتی در بخش اقتصاد صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است و این را از اولین رویکردهای وزیر ارتباطات نیز می‌توان دنبال کرد.
این صنعت نیاز به تغییرات و تحولات بسیاری دارد و از همین رو هم این وزارتخانه از ابتدای کار، اصلاحات رفتاری شرکت مخابرات ایران را به‌عنوان بزرگترین کارتل اقتصادی این بخش و غول فاوای کشور در دستور کار خود قرار داد.
وزارت ارتباطات این روزها باید بداند در صورتی که نتواند شرکت مخابرات ایران را مجاب به رعایت دستوراتش کند، به‌طور قطع نمی‌تواند توقع پیروی اپراتورهای کوچکتر از سیاست‌های این وزارتخانه را داشته باشد و بر پیکر نحیف و بیمار این صنعت ضربه‌های مهلک‌تری وارد خواهد شد؛ ضربه‌هایی که بازار ضدرقابتی و انحصاری و بی‌قانون تاکنون آن را فلج کرده است.
در این میان تضادهای رفتاری شرکت مخابرات ایران و مقاومت در مقابل وزارت ارتباطات هم کمی عجیب است، آیا قرار است این شرکت در آخرین مرحله برگ برنده خود را رو کند؟
هرچه هست شکل رفتارهای تازه وزارت ارتباطات به ساماندهی و قانون‌مند شدن این بازار در آینده نزدیک خوش‌بین‌مان کرده است اما نباید فراموش کرد که محمود واعظی ریسک بزرگی را مرتکب شده و در صورتی که نتواند در مقابل توان شبه‌دولتی و حاکمیتی مخابرات مقاومت کند، معلوم نیست چه آینده‌ای در انتظار این بازار باشد.
برخوردهای پینگ‌پنگی اخیر نیاز به مدیریت باثبات و آگاهانه‌ای دارد که از وزیر دیپلمات فاوا و مدیران باسابقه مخابرات با شم بیزنسی قوی انتظار می‌رود با دوراندیشی و شفافیت بیشتر نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند. ما و فعالان این بازار به حذف سیاست‌های یک بام و دو هوا و تنش‌های موجود در این بخش از اقتصاد کشور امیدواریم. به سامان رساندن صنعتی که قرار است تا دو سال آینده دو درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص دهد به ترویج دیپلماسی فاوا نیاز دارد؛ همان عنصر سیاسی که از این به بعد باید به‌طور گسترده‌تری در جدول عناصر فعال این بخش دیده شود.
 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.