ذائقه سازی فوتبال

منبع ایسنا)بدون تردید فوتبال به عنوان پرهیجان ترین ورزش توانسته است در قرن تکنولوژی همه نگاه ها را به خود جلب کند و با وجود عرصه های رقابتی گوناگون و جذاب همانند موسیقی، سریال ها و فیلم های سینمایی و حتی بازی های مهیج کامپیوتری در جهان امروز، باز هم فوتبال توانسته است مخاطبان ویژه خود را حفظ کند. امروزه میلیاردها نفر یک بازی فوتبال را به طور زنده نظاره گر هستند. حتی علی رغم مشکلات و بحران های هولناک اقتصادی غرب، رکود بزرگ اقتصادی و موج بیکاری در اروپا، شاهد افزایش درآمد های برخی از قدرت های بزرگ فوتبال در سطح باشگاهی جهان هستیم. درکشورخودمان پربیننده ترین برنامه ی رسانه ملی پخش مسابقات فوتبال داخلی و خارجی خارجی و برنامه هایی با موضوعیت فوتبال است. به ویژه برنامه۹۰ که به راحتی جوانان را تا بامداد روز بعد بیدار نگه می دارد.

تنها دلیلی که امروزه فوتبال را به پرطرفدارترین ورزش دنیا تبدیل کرده است، می توان ذائقه سازی فوتبال قلمداد کرد. برای روشن شدن ابعاد آن مثالی می آوریم. تقریبا پیشتر از یک دهه قبل بود که موج گرایش مردم به فست فودها به ویژه پیتزا آغاز شد. درآن برهه کودکان و نوجوانان که تا قبل از این به غذاهای سنتی ایرانی عادت کرده بودند، به مرور زمان و با پیوستن به خیل عظیم طرفداران فست فود، تغییراتی در مزاج و ذائقه آنها پدید آمد که امروز حتی ذائقه آنها نسبت به فست فودهای دهه های گذشته نیز تغییر کرده است (به ویژه آن که هر روز شاهد متحول شدن طعم این غذاهای وارداتی عصر تکنولوژی هستیم). جوان امروز همانند گذشته دیگر علاقه ای به طعم غذاهای مفید و مقوی ایرانی ندارد. در محیط ورزش نیز چنین اتفاقی به وقوع پیوسته است. اگر به سیر تحولات فوتبال قبل از جنگ جهانی دوم بنگریم جنس آن را متفاوت از فوتبال امروز می بینیم که دو عامل مهم تاثیرگذار فوتبال را از ورزشی معمولی به ورزش مدرن تبدیل کرده است.

علم ورزش

شاید تا به حال توجه داشته اید که فوتبال درعصر حاضر بسیار سریعتر، پرشورتر، زیباتر و هیجان انگیزتر از فوتبال در دهه های گذشته دنبال می شود و همین زیبایی های ظاهری آن است که مخاطب را تا کنون درجای خودش میخکوب نگه داشته است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، فوتبال نیز از آن بی بهره نبوده است. به ویژه آن که امروزه علوم ورزشی مانند (فیزیولوژی، بیوشیمی، رشد و یادگیری حرکتی، روانشناسی، علم تمرین، تغذیه، مدیریت، بیومکانیک و..) ده ها گرایش متعدد دیگر علوم ورزشی به یاری این ورزش آمده اند و توانسته اند به جذابیت های این رشته ورزشی بیافزآیند. تا جایی که امروز با قرار دادن GPS در زیر پوست کریستیانو رونالدو بازیکن رئال مادرید، تمامی عملکردهای ارگانیک بدن او را در زمان استراحت، تمرین و مسابقه کنترل، آنالیز و ارزیابی می کنند. این دستگاه با یک چسب مخصوص زیر گردن و نزدیک رگ منتهی به دریچه‌های قلب متصل می‌شود. از این سیستم خاص GPS دو نوع استرالیایی و آلمانی وجود دارد که نوع استرالیایی آن در اسپانیا برای بکام استفاده می‌شد و امسال نیز رونالدو به وسیله نوع پیشرفته و به روز آن تحت نظر پزشکان قرار دارد. به وسیله این سیستم پزشکان رئال مادرید قادرند حتی در زمان بازی این بازیکن قند خون، ضربان قلب، تنش عصبی، فشار خون، ضریب تنفس، میزان تحرکت، مسافت طی شده و تندی قدم‌ها و چندین و چند فاکتور مهم دیگر را نیز مدنظر قرار داده و اندازه‌گیری کنند.

رسانه

از دهه ۶۰میلادی با ورود عنصر رسانه به فوتبال نگرش به این ورزش به طورکلی تغییر کرد و فوتبال به عنوان یک ورزش به کالایی برای سرگرمی تبدیل شد. پرداختن به حواشی مسابقات فوتبال به ویژه تجسس و سرکشی در زندگی شخصی سوپر استارها، فوتبال را به یکی از مهمترین دغدغه ها و مسائل روزمره جامعه جهانی تبدیل کرد. زمانی که رسانه ها با ترفندهای مختلف فوتبال را در اولویت خود قرار می دهند به طبع این مسئله اولویت زندگی بسیاری از مخاطبان جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و فوتبال در آنها درونی سازی می شود. از این پس دیگر این رسانه نیست که به دنبال مخاطب خود باشد بلکه این مخاطب است که یکی از نیازهای مزموم و غیرطبیعی یعنی فوتبال به سبد نیازهای روزمره زندگی او اضافه شده و خود به خود به دنبال رسانه کشیده می شود. بنابراین رسانه مهمترین عامل ذائقه سازی فوتبال به شمار می روند. عامل اصلی تولید نیاز جدید، مولفه هیجان است. به طوری که زیبایی های ورزش فوتبال و حواشی آن در دل هواداران تیم های فوتبال هیجان تولید می کند. هیجان همانند مواد مخدر اعتیاد زاست. اگر انسان به هیجان معتاد شود باید همواره میزان دوز هیجان را در زندگی خود افزایش دهد زیرا میزان هیجان تولیدی قبلی دیگر جواب گوی نیازها جدید او نیست. اگر ابزار هیجان زایی در جامعه فوتبال باشد باید به طور مداوم و خارج از حد طبیعی انسان میزان هیجان زایی در آن افزایش یابد تا بتواند هواداران را راضی کند. حال بماند که هیجان چه تاثیرات منفی فیزیولوژیکی و روانشناختی بر روی بدن انسان دارد. زمانی که تماشاچی و مخاطب تحت تاثیر هیجانات ناشی از مسابقات فوتبال قرار می گیرد به طور ناخودآگاه نسبت به سوپراستارهایی که در تولید هیجان بیشترین نقش را دارند احساس خوشایند و رضایت پیدا می کند. این احساس رضایت دردل او منجر به الگوسازی درونی سوپراستار در مخاطب و در نهایت به سبک زندگی منجر می شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.