ذاکریان: برخی اظهارنظرهای عجولانه مانع رفع کامل تحریم‌ها است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: لغو تحریم‌ها باید طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رفع شود و تحریم‌های جدید که در دوران ترامپ اعمال شد نیز باید بی‌اثر شود.

مهدی ذاکرایان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز مذاکرات ایران و ۱+۴ بر سر بازگشت به برجام که با مشارکت غیرمستقیم آمریکا همراه است گفت: ایران تمام تلاشش را دارد انجام می دهد که تحریم ها علیه ملت ایران را از بین ببرد، کسی اگر بگوید تحریم ها تاثیر نداشته است، عقل درستی ندارد چراکه تحریم ها سبب مزاحمت و مشکلات زیادی برای ملت ایران شده است. اما برخی از اظهارنظرها و نکته‌ها گاه آن قدر عجولانه است که می‌تواند موانعی را بر سر هدف ایران برای رفع کامل تحریم‌ها ایجاد کند.

وی در پاسخ به این که مذاکرات در وین بر سر بازگشت به برجام را به لحاظ شکلی و محتوایی چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: اینکه هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نشود با هدف ایران که تلاش برای رفع فوری و منطقی تحریم های آمریکاست مطابقت ندارد و باید گفت این روند مشکل رفع تحریم ها را نمی تواند در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند.

این استاد دانشگاه درباره محتوای مذاکرات و آنچه تاکنون از سوی مقامات ایرانی و دیگر مقامات عضو برجام منتشر شده است، اظهار کرد: درباره محتوا دیدگاه‌های رسمی و علنی انتشار نیافته است و تا اندازه‌ای از اظهارات مقامات ایرانی می‌توان فهمید که روند رو به جلو است.

ذاکریان در پاسخ به این که فکر می کنید خواست ایران برای لغو تمامی تحریم‌ها محقق می شود؟ گفت: تحریم ها باید طبق همان چیزی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده است، رفع شود و تحریم‌های جدید که در دوران ترامپ اعمال شد نیز باید بی‌اثر شود؛ چرا که تحریم‌ها با خروج آمریکا از توافق رخ داد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا به برداشتن تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران اقدام کند، به پاسخ ایران و اینکه چه اندازه در اجرای تعهدات برجامی اش عمل کند، بستگی دارد. همان طور که ایران گفته است تا وقتی تحریم ها کامل برداشته نشود ایران هم به اجرای تعهداتش بازنمی‌گردد و روند بازگشت کامل به اقدامات هسته ای مطابق آن چه قبل از برجام دنبال می شد، اجرا می شود.

وی درباره رویکرد کشورهای اروپایی، چین و روسیه به مذاکرات جدید برای احیای برجام اظهار کرد: رویکرد این کشورها با آمدن دولت جدید آمریکا به نظر جانبدارانه نسبت به آمریکا شده است و بیش از این که آمریکا را به بازگشت بدون قید و شرط و تمام و کمال دعوت کنند، ایران را به بازگشت به تعهداتش تشویق می کنند و در شورای حکام علیه ایران و بازگشت به اقدامات هسته ای پیش از برجام اعتراض می  کنند.

ذاکریان درباره علت این تغییر رویکرد اروپایی ها تصریح کرد: به نظر امتیاز خاصی را از بایدن برای منافع ملی خود در جای دیگر به دست آوردند که اینگونه به سمت آمریکا متمایل شده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران در این شرایط در رویکردش در مذاکرات هسته ای و بحث اجرای برجام چگونه باید عمل کند؟ خاطرنشان کرد: ایران برای اینکه حرفش را در صحنه بین الملل و نیز در بحث هسته ای جلو ببرد باید ابتدا تلاش کند حقوق ملت خودش را در داخل لحاظ کند و به آن بها دهد. اگر نوع نگاه مردم در تعامل های ملی و بین المللی در نظر گرفته شود و مشارکت مردم به معنای دخالت نظر و ایده مردم مورد نظر باشد طبعا دنیا در عرصه بین الملل هم به حاکمیت ایران احترام می گذارند. در این شرایط است که مجریان سیاست خارجی قدرتشان در پیشبرد اهداف و منافع بیشتر می شود و در حین مذاکرات اعتبار و پشتیبابی یک ملت را با خود خواهند داشت.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: مساله اقدام آمریکا در موضوع برجام را نباید به مساله انتخابات داخلی در خرداده ماه مربوط کرد در حالی که برخی ها دارند این کار را انجام می دهند که امری کاملا خطاست. در بحث انتخابات تنها مساله مهم و حیاتی این است که تلاش شود مشارکت حداکثری در انتخابات اتفاق بیفتد. مهم است که در اکثریت آرا واجدین شرایط در انتخابات را شاهد باشیم چون در این صورت است که دنیا نسبت به مواضع و سیاست های ایران جدی نگاه می کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.