ذخایر مطلوب سوخت در مخازن نیروگاهی کشور

۲۰ آبان ،

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام افزایش ۳۸ درصدی تحویل سوخت به نیروگاه ها از ذخیره حدود ۶ میلیارد لیتر سوخت در مخازن نیروگاهی خبر داد.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، جلیل سالاری با تاکید بر این که هم اکنون با نزدیک شدن به چهارماه پایانی سرد سال، بیش از ۹۰ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور تکمیل شده است، افزود: امسال حدود ۱۳ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه های کشور تحویل شده است که این میزان در مقایسه با پارسال (حدود ۹ میلیارد لیتر) حدود ۳۸ درصد رشد یافته است. 

وی با تاکید بر این که تدابیر لازم برای تامین سوخت نیروگاه ها در چهارماه پایانی سرد سال اندیشیده شده است، گفت: ذخیره سوخت نیروگاهی هم اکنون حدود ۵٫۸ میلیارد لیتر است که حدود ۳ میلیارد لیتر آن نفت گاز و حدود ۲٫۸ میلیارد لیتر نفت کوره است. 

سالاری با مطلوب خواندن ذخایر سوخت نیروگاه ها تصریح کرد: با جلساتی که به صورت مستمر در مجموعه وزارت نفت و نیز با مسوولان وزارت نیرو برگزار شده ، برنامه ریزی های لازم برای توزیع فرآورده در سبد سوخت نیروگاهی و افزایش موجودی مخازن اندیشیده شده است و هم اکنون نیروگاه ها در وضعیت مطلوبی به لحاظ ذخیره سازی سوخت به سر می برند. 

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که برنامه ریزی های مربوط به سوخت نیروگاهی به دو بخش هشت ماهه ابتدای سال و چهارماهه پایان سال تقسیم می شود، گفت: در چهارماه پایانی سال قبل میزان سوخت تحویلی به نیروگاه ها با ۴۶ درصد افزایش از ۱۴ میلیارد لیتر در سال ۸۹ به ۲۰ میلیارد لیتر در سال ۹۰ افزایش یافت که این افزایش در بخش نفت گاز حدود ۸۸ درصد و در نفت کوره حدود ۱۷٫۵ درصد بوده است.  

سالاری افزود: همچنین در هشت ماه ابتدای سال قبل نیز میزان نفت گاز تحویلی به نیروگاه ها در مقایسه با سال ۸۹ حدود ۳۰ درصد و میزان نفت کوره تحویلی به نیروگاه ها حدود ۵۵ درصد رشد یافت.

نیروگاه های کشور علاوه بر گاز از دو نوع سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره مصرف می کنند که با توجه به نوع نیروگاه ها مقدار سوخت مصرفی در هر یک از آنها متفاوت است و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تامین سوخت مایع حدود ۶۵ نیروگاه برق کشور را به عهده دارد.  نیروگاه های سیکل ترکیبی بیشتر از سوخت نفت کوره، نیروگاه ها بخاری از نفت‌گاز و برخی نیروگاه ها که به شبکه گاز متصل نیستند نیز، از سوخت نفت کوره استفاده می کنند. 

هر سال از ابتدای فروردین ماه، سوخت مایع در مخازن نیروگاه ها ذخیره سازی می شود.

ذخایر سوخت مایع نیروگاه ها باید تا پایان هر سال مصرف شود و از اول فروردین ماه نفت‌گاز و نفت کوره دوباره در مخازن نیروگاه ها ذخیره سازی می شود./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.