ذخیره خوارزمشاهی و نقشه های تاریخی ایران در یونسکو

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

پرونده ذخیره خوارزمشاهی و نقشه های تاریخی ایران برای ثبت در خدمت آثار جهانی به یونسکو ارسال شده است.

محمدرضا سعیدآبادی؛ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: تا کنون پنج اثر از کشورمان که شامل وقف نامه ربع رشیدی، پنج گنج یا خمسه نظامی، شاهنامه بایسنقری،‌التفهیم لاوائل صناعه التنجیم و مجموعه اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی بوده در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
وی افزود: پرونده دو اثر ذخیره خوارزمشاهی و مجموعه نقشه های تاریخی ایران حدود هفت ماه بوده که به یونسکو برای ثبت در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی یونسکو ارسال شده است.
سعیدآبادی تصریح کرد: هدف اصلی برنامه حافظه جهانی یونسکو اطلاع رسانی در مورد ارزش و اهمیت میراث مستندی بوده که دستاوردهای انسانی در گذشته راه در بسیاری از حوزه های مربوط به دانش در خود جای داده است.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: این سوابق در طول تاریخ در کتابخانه ها و مراکز اسناد حفظ و نگهداری شده با این وجود بسیاری از قسمت های مهم این اطلاعات به واسطه بلایای طبیعی و انسانی و یا در نتیجه اقدامات غیر مسئولانه افراد ناپدید یا دچار آسیب شده است.
وی اظهار داشت: برنامه حافظه جهانی به دنبال حفاظت از این میراث با ارزش است.
گفتنی است،‌پرونده در اثر ذخیره خوارزمشاهی و مجموعه نقشه های تاریخی ایران برای بررسی ثبت در فهرست جهانی یونسکو در سال ۲۰۲۴ ارسال شده است./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.