ذخیره‌سازی پول نفت در بانک‌های خارجی/ پول نفت خرج نفت شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی دیواندری در کنفرانس تحول در نظام توسعه و بهره برداری نفت و گاز با اشاره به افزایش حجم سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز کشورهای مختلف جهان، گفت: در شرایط فعلی حجم سرمایه گذاری و تزریق منابع مالی به صنایع نفت و گاز کشورهای غیر اوپک بیش از اوپک است.

مدیرعامل بانک ملت با اعلام اینکه برآوردها نشان می دهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی متوسط مصرف انرژی جهان به ویژه نفت و گاز بیش از ۴۲ درصد با افزایش روبرو خواهد شد، تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون ۸۱ درصد از ذخایر اثبات شده نفت و گاز جهان به کشورهای عضو اوپک اختصاص دارد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ۶۵ درصد ذخایر منفت و گاز طبیعی جهان در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است، اظهار داشت: بااین وجود، بیشترین میزان تولید نفت و گاز طبیعی توسط کشورهای غیر اوپک انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به اجرای ۱۴۰ پروژه جدید افزایش تولید نفت با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۵ میلیارد دلاری توسط کشورهای عضو اوپک تا سال ۲۰۲۲ میلادی، اظهارداشت: بر این اساس ایران هم باید تامین به موقع منابع مالی امکان حفظ و نگهداشت ظرفیت تولید نفت را فراهم کند.

 

دیواندری با بیان اینکه در حال حاضر موانعی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران وجود دارد، اعلام کرد: با این وجود همزمان با افزایش تحریمها سهم شبکه بانکی در تامین منابع مالی و اعتباری صنعت نفت کشور هم افزایش قابل توجه ای یافته است.

 

مدیرعامل بانک ملت با یادآوری اینکه تاخیر در اختصاص منابع مالی به طرحهای نفتی منجر به رشد حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش خواهد شد، افزود: در شرایط فعلی تورم ناشی از مشکلات ساختاری اقتصاد و تورم جهانی دو عامل افزایش حجم سرمایه گذاری ها در صنعت نفت و گاز کشور شده است.

 

دیواندری با اعلام اینکه هر یکی از کشورهای عضو اوپک برای اینکه بتواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی جایگاه خود را در اوپک حفظ کند باید حداقل سالانه ۵۰ میلیارد دلار در صنعت نفت خود سرمایه گذاری کند، یادآور شد: تفکر استراتژیک وزارت نفت موجب ترغیب بانک مرکزی به سرمایه گذاری در صنعت نفت شده است.

 

وی همچنین خواستار طراحی مدل‌های جدید تجاری برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت شد و تصریح کرد: حتی بدون تغییر قوانین موجود نیز می توانیم از ابزارهای مالی جذاب برای جذب سرمایه‌های مردم در صنعت نفت استفاده کنیم.

 

مدیرعامل بانک ملت از وجود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم در بانکهای کشور به جز پول‌های دولتی در گردش در بانک ا خبر داد و اظهار داشت: باید با تعریف زمینه‌های جذاب سرمایه گذاری این پول‌های سرگردان را در راه توسعه کشور جذب پروژه ها کنیم.

 

به گفته این مقام مسئول، در هیچ دوره ای از تاریخ کشور سرمایه گذاری خارجی در ایران، ۱۰ درصد منابع مالی ایران در خارج از کشور نبوده و در واقع ایران همیشه فاینانسور کشورهای خارجی بوده است.


وی با تاکید بر اینکه هم اکنون پول فروش نفت ایران عمدتا در بانکهای خارجی ذخیره شده است، خاطر نشان کرد: اگر سرمایه‌های ایران در خارج از کشور را در سرمایه‌گذاری در داخل کشور هزینه کنیم، دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نداریم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.