ذخیره ۲٫۷ میلیارد لیتر بنزین توسط مردم توقف واریز سهمیه ۴۰۰ تومانی بنزین

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

ذخیره ۲٫۷ میلیارد لیتر بنزین توسط مردم
توقف واریز سهمیه ۴۰۰ تومانی بنزین

پرشین خودرو: در آستانه تعیین قیمت جدید بنزین توسط دولت و توقف واریز بنزین ۴۰۰ تومانی از اردیبهشت ماه، پس از ثبت رکوردهای مصرف در سفرهای نوروزی، ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های سوخت به جای کاهش به بیش از ۲٫۷ میلیارد لیتر افزایش یافت.

به گزارش ممتازنیوز، از اردیبهشت ماه سال جاری اختصاص سهمیه بنزین با قیمت نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی به کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای شخصی، عمومی، خدماتی و موتورسیکلت‌ها متوقف خواهد شد.
با این وجود در شرایط فعلی مردم حجم قابل توجهی بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت های هوشمند سوخت ذخیره سازی کرده اند به طوری که با وجود مصرف حدود ۱٫۵ میلیارد لیتر بنزین با انجام مسافرت‌های نوروزی اما میزان ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش هم همراه شده است.
آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران حاکی از آن است که با فروکش کردن مسافرت‌های نوروزی بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین با قیمت ۴۰۰ تومان در کارت‌های سوخت ذخیره سازی شده است.
در حالی است که پیش از فرا رسیدن مسافرت های نوروزی حدود ۲٫۵ میلیارد لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت ها ذخیره سازی شده بود که با واریز سهمیه بنزین فروردین و انجام مسافرت ها ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت ها به حدود ۲٫۷ میلیارد لیتر رسیده است.
از سوی دیگر در مسافرت های نوروزی سال جاری بارها رکورد مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور شکسته شد به طوری که در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه سال گذشته به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز و ۱۲ فروردین ماه سال جاری متوسط مصرف بنزین برای اولین بار سه رقمی شد و از محدوده ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرد.
آمارهای رسمی نشان می دهد هم اکنون دو میلیارد و ١۵٣ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت سوخت خودروها و بیش از ۵۶۰ میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای در کارت سوخت موتورسیکلت ها ذخیره سازی شده است.
همزمان با افزایش ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت ها، مسئولان دولت تدبیر و امید همچون محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور بارها تاکید کرده است که بنزین ذخیره شده در کارت‌های سوخت حتی با افزایش قیمت این فرآورده پرطرفدار نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها نمی‌سوزد.
در همین حال ناصر رئیسی‌فرد رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور از افزایش فروش بنزین آزاد در جایگاه‌ها خبر داده و اعلام کرده است: اطمینان مردم از حفظ شدن ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌ها یکی از دلایل افزایش فروش بنزین ۷۰۰ تومانی است.

۲۵ میلیارد لیتر بنزین در ایران سوخت
به گزارش مهر، اجرای نظام سهمیه بندی، عرضه کارتی و اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون دو سناریوی دولت برای مهار مصرف بنزین در کشور بوده است.
در این بین مسئولان کشور معتقدند که اگر این دو طرح کلیدی برای مهار مصرف بنزین در کشور اجرا نمی شد برای سال ۹۳ متوسط مصرف روزانه به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز افزایش می افت.
محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در کنار سهمیه بندی از توسعه صنعت سی.ان.جی به عنوان یکی از سیاست‌های متوقف کردن جهش مصرف بنزین در کشور یاد می کند و معتقد است: تا پیش از اجرای نظام سهمیه‌بندی مصرف بنزین از ردشی حدود ۹٫۵ درصدی برخوردار بوده است.
در این بین گزارش آماری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از مصرف روزانه حدود ۷۰ میلیون لیتری بنزین در حکایت دارد به طوری‌که سال گذشته در مجموع نزدیک به ۲۵ میلیارد لیتر بنزین در کشور دود شده است.
از این رو متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در مقایسه با سال گذشته با ثبت رشدی هشت درصدی حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.
سال گذشته مطابق با قیمت‌های فوب خلیج فارس و با احتساب هزینه‌های انتقال، توزیع، ذخیره سازی و عرضه حدود ۱۳ میلیارد دلار انواع فراورده‌های نفتی در کشور دود شده که مصرف این حجم فرآورده نفتی علاوه بر تحمیل هزینه بر اقتصاد ایران، افزایش آلایندگی، آسیب زیست محیطی، ترافیک و افزایش تصادفات جاده‌ای، قاچاق و انحراف فرآورده‌های نفتی را هم به ارمغان آورده است.
دولت پیش بینی می کند با اجرای سیاست های جدید قیمتی در قالب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها تا حدودی رشد مصرف بنزین در کشور را مهار کند تا علاوه بر توقف تولید بنزین پتروشیمی ها، واردات این محصول پرطرفدار نفتی هم از خارج کشور متوقف شود.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.