ذرت‌های آلوده تبدیل به الکل می‌شود

رئیس سازمان ملی استاندارد امروز از تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل خبر داد. این در حالی است که سال گذشته سازمان اموال تملیکی اعلام کرده بود که در آخرین جلسه‌ در دفتر مبارزه با مفاسد اقتصادی، مقرر شد این ذرت‌ها تحت شرایطی به کشورهای غیرهمسایه فروخته شود، بنابراین مشخص نیست که تاکنون صادراتی از این محموله انجام شده و آیا بحث صادرات این محموله به طور کل منتفی شده یا خیر.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که مطابق دستور رئیس جمهوری در ستاد مقابله با کرونا، ذرت‌های آلوده دامی امحا نشده و برای رفع بخشی از مشکلات بهداشتی مردم تبدیل الکل می‌شوند. تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل، با نظارت وزارت بهداشت اجرایی خواهد شد.

ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف می‌شود و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

ماجرای این ذرت‌ها مربوط به سال سال ۱۳۹۵ است که حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد و با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شد و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

در دوازدهم مرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.

اما وضعیت امحا یا مرجوع کردن این محموله‌ها زمانی برای افکار عمومی اهمیت پیدا کرد که آبان ماه سال گذشته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی – در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا  ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، ۳۵۰ هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما ۱۴۰ هزار تن از این محموله طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می‌شود. در پی این صحبت‌ها در فضای مجازی شایعاتی منتشر شد که به مردم هشدار می‌داد از مصرف محصولاتی که با ذرت تهیه می‌شود، خودداری کنند زیرا ذرت آلوده به آفلاتوکسین وارد کشور شده است، اما سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک و وزارت کشاورزی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که کیفیت و سلامت ۳۵۰ هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است.

در نهایت سازمان اموال تملیکی دی ماه سال گذشته اعلام کرد که در آخرین جلسه‌ای که در این رابطه در دفتر مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار، مقرر شد که این ذرت‌ها تحت شرایطی به کشورهای غیرهمسایه فروخته می‌شود تا امکان برگشت این محموله به ایران کاملا منتفی باشد. همچنین این سازمان پیش‌بینی کرده بود که حداقل نصف ارز خارج شده برای خرید این محموله‌ها بار دیگر وارد ایران شود.

بنابراین در شرایط فعلی مشخص نیست که اصلا بخشی از این ذرت‌های آلوده به کشورهای غیر همسایه صادر شده یا اینکه اصلا بحث صادرات منتفی است و همه محموله به الکل تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.