ذکر مولا علی (‌ع) بر بوم هنرمندان

جام جم آنلاین: نمایشگاه ماه رمضان «گالری شکوه» به روایت‌های نقاشانه از حضرت علی(ع) اختصاص یافته است که در میان آثار این نمایشگاه شمایل‌هایی از حضرت علی(ع) با بیش از یک قرن قدمت دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار هنر معنوی گالری شکوه در دو بخش هنرهای سنتی و همچنین هنرهای مدرنیستی برگزار می‌شود.

بخش اعظم این نمایشگاه به مجموعه‌ای از شاهکارهای شمایل حضرت علی(ع) و پنج تن آل‌عبا اختصاص دارد که ۳۲ تابلوی نفیس نقاشی را شامل می‌شود که قدمت برخی از آنها بیش از یک قرن تخمین‌ زده می‌شود.

در بخش فوقانی گالری ۱۲ تابلو از نقاشان معاصر بهنوش فروتن، عنایت‌الله نظری نوری، حجت شکیبا، وحیدالدین معینی، علی امینی و عنایت به نمایش درآمده است.

بهنوش فروتن که خرداد ماه گذشته عنوان پرفروش‌ترین هنرمند هفت نگاه پنجم را از آن خود کرد با دو اثر سقاخانه و شمایل حضرت علی(ع) در این نمایشگاه شرکت کرده است.

او درباره آثارش در این نمایشگاه که با حال و هوای روحانی شب‌های قدر همخوانی دارد، می‌گوید: آثار شمایل امیرمومنان(ع) از موزه تمدن شرق جمع‌آوری شده است و قدمت بعضی به بیش از ۵۰ سال می‌رسد.

عنایت‌الله نظری نوری، نقاش پیشکسوت، هنرمند دیگری است که با یک اثر الله رنگی در این نمایشگاه حضور دارد.

او با اشاره به تاریخچه شمایل‌نگاری حضرت علی(ع) از دوران قاجار می‌گوید: بخشی از شمایل‌نگاری حضرت علی(ع) مربوط به دوران قاجار است و بخش دیگر نیز در زمان حسین قوللر آغاسی و محمد مدبر که پایه‌گذار نقاشی قهوه‌خانه‌ای هستند انجام شده است. آنها شمایل یا صحنه‌های عاشورایی کار می‌کردند که در قهوه‌خانه‌های تهران نصب می‌شد تا حالت روحانی و معنوی در فضا ایجاد شود.

حجت شکیبا هم هنرمندی است که با سه اثر در این نمایشگاه شرکت کرده است. اثر سه لتی که شکیبا در آن خانه خدا را به تصویر کشیده است مربوط به مسابقات «حرم امن» در حدود ۲۵ سال پیش است که جایزه اول را بین چند کشور نصیب خالقش کرد.

اثر دیگر او ظهور امام زمان(عج) است که به سفارش کتابخانه آستان قدس رضوی انجام شده و در آخر اثر شمایل حضرت علی(ع) است که در آن با ترکیب دو رنگ آبی و قرمز سعی شده دو جنبه لطافت و اقتدار در کنار هم تصویر شود.

او رنگ آبی را از کاشیکاری‌های دوره اسلامی گرفته و قرمز نیز تداعی‌کننده محراب خونین حضرت علی(ع) است.

وحیدالدین معینی، دیگر هنرمند شرکت‌کننده در نمایشگاه ماه رمضان در گالری شکوه نیز با دو اثر برگرفته از کاشیکاری‌های اسلامی که منقش به اسامی ائمه است در این نمایشگاه شرکت دارد.

این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان در گالری شکوه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت شش تا ۱۰ شب از این آثار دیدن کنند. گالری شکوه در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ واقع شده است.

اعظم راستی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.