ذوالقدر: افزایش پرونده‌ها، سازمان زندان‌ها و پلیس را از کارآمدی انداخته است

۳۰ آبان ،

11-16.jpg

معاون سابق اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم امری فرا قوه‌ای است، گفت که دستگاه قضایی راهبری این مهم را بر عهده دارد.

به گزارش تفسیری خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر ذوالقدر که در مراسم تودیع خود سخن می‌گفت، با اشاره به سوابق حجت‌الاسلام و المسلمین صدرحسینی به عنوان معاون تازه اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه گفت: ایشان دو کار ملی برجسته در کارنامه خود دارد. اول تاسیس نهاد قضایی سپاه که بعدا در تداوم حیات خود به سازمان قضایی نیروهای مسلح تبدیل شد و دیگری تاسیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه پرداختن به پیشگیری از وقوع جرم از چهار منظر ضرورت دارد، تصریح کرد: اول از منظر جهانی و تمدنی؛ ‌زیرا اکنون جرم یکی از آسیب‌های جهانی است و افزایش ۵ درصدی جرم در جهان این موضوع را نشان می‌دهد. افزایش جرم به مراتب از رشد جمعیت در کشورها بیشتر است.

ذوالقدر با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم نگاه مترقی و متمدن به آینده است، افزود: منظر دیگر اقتضائات اجتماعی است. رشد جرایم در جامعه ما به هیچ وجه مطلوب جامعه اسلامی نیست و کم آن نیز برای ما بسیار است. جامعه دینی عاری از جرم است.

معاون سابق اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه یادآور شد: منظر دیگر قانونی است، که قانون اساسی قوه قضاییه را ملزم کرده که به این امر بپردازد. ضرورت مدیریتی منظر دیگری در این جهت است. این حجم از ورودی پرونده به قوه قضاییه قابل قبول نیست، تا کجا می ‌توانیم قوه قضاییه و زندان‌ها را گسترش دهیم. ورودی بی‌امان پرونده به قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و پلیس آنها را از کارآمدی انداخته است.

ذوالقدر یادآور شد: به رقم اینکه دستگاه قضایی کار پیشگیری را دیر آغاز کرد اما خوب آغاز کرد و این نقطه مثبتی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اولین اقدام جامعه پیشگیری خود مساله بود زیرا ابعاد برای ما نیز روشن نبود. در جامعه با فقر ادبیات پیشگیری مواجهه هستیم و بنابراین وقت بسیاری برای تسلط بر مبانی پیشگیری گذشت. پس از آن نیز سیاست‌ها و راهبردها تعیین شد و ما امروز از مبانی درست پیشگیری برخوردار هستیم.

معاون راهبردی قوه قضاییه یادآور شد: اکنون شبکه پیشگیری در دستگاه قضایی حاوی تشکیلات مشخص و مقتدر است. سند راهبردی پیشگیری از وقوع جرم نیز در حال تکمیل است. لایحه پیشگیری از وقوع جرم نیز از تاریخ ۲۱ آذر ۸۳ در جریان بود وسال قبل در مجلس به جریان افتاد و به سبب اختلافاتی وجود داشت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و اکنون آماده ارائه به صحن مجمع است.

ذوالقدر خاطر نشان کرد: در سال قبل آمار جرایم کاهش یافت و به رقم تلاش‌های اولیه به نظر می‌رسد ما توانستیم در سال قبل آثار این تلاش‌ها را ملاحظه کنیم به عنوان مثال نرخ رشد موجودی پرونده در سال ۸۹ در قیاس با سال ۸۸ نزدیک به ۱۲ درصد و در سال ۹۰ این نرخ به سه درصد رسید یعنی حدود ۸ درصد کاهش نرخ موجودی پرونده شاهد بودیم.

به گزارش تفسیری ایسنا، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین صدرحسینی معاون تازه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تقویت نهاد مردمی پیشگیری، از اولویت ها کار است گفت: حدود ۷ هزار هسته مردمی پیشگیری در کشور وجود دارد و ما اکنون می توانیم شعار یک هسته را برای یک کوچه مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: در مورد نقش روحانیت در پیشگیری می‌توان سرمایه‌گذاری بیشتری کرد. بیش از آنکه به اتقان قانون نیاز داشته باشیم به نیروی انسانی و مدیریت کارآمد نیاز داریم.

صدرحسینی با بیان اینکه انگیزه قوه قضاییه در این مسیر یکی از دلایلی بود که سبب شد این سمت را بپذیرم گفت: موضوع مورد نظر ما این است که دستگاه قضایی ملجاء مردم برای استقرار عدالت به دین و این بزرگترین وظیفه نظام است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.