رئیسی: مردم ، شرط اساسی امنیت

سه شنبه ۹ خرداد – ۰۲:۳۱:۳۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – معاون اول قوه قضاییه گفت: مردم شرط اساسی امنیت هستند. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در همایش سراسری امنیت پایدار در سالن غدیر وزارت کشور به بحث امنیت اشاره کرد و افزود: به موضوع امنیت در سندهای بسیاری از مباحث بین‌المللی به آن پرداخته شده و در واقع امنیت یکی از چهار شرط اعلامیه حقوق بشر است.
رئیسی در ادامه به امنیت پایدار از دیدگاه قرآن اشاره کرد و گفت:‌مردم  شرط اساسی امنیت هستند و ما امنیت را همانند غرب تعریف نمی‌کنیم و امنیت را پلیس‌محور و تهدید محور نمی‌دانیم که غرب اکنون امنیت را پلیس محور و تهدید‌محور می‌داند اما ما امنیت را اینگونه تعریف می‌کنیم که جامعه ما متشکل از افراداست و افراد امن جامعه امن را رقم می‌زنند.
وی اضافه کرد:‌در واقع جامعه سالم متشکل از افراد سالم و جامعه امن و برخوردار از امنیت جامعه‌ مبتنی بر معنویت، اخلاق، عدالت و عقلانیت و زیربنای آن توحید است.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه مهمترین مؤلفه امنیت در جامعه عدالت است، گفت: هیچ مفهومی بعد از توحید به گستردگی عدالت نیست یعنی گسترده‌ترین مفهوم بعد از توحید عدالت است و عدالت در بخش‌های مختلف اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی مد نظر است.
وی با طرح این سؤال که امنیت کی در فرد برقرار می‌شود، ‌افزود: وقتی که در حق خود، دیگران، خدا و طبیعت ظلم نکند.
رئیسی در ادامه گفت: در واقع جامعه‌ای امن است که از عدالت در حوزه‌های مختلف بهره‌مند و مبتنی بر عدالت باشد و در این صورت است که بهره‌مندی از امنیت نیز مستمر و پایدار خواهد بود.
وی افزود: جامعه ما اگر بخواهد برخوردار از امنیت آن هم نه امنیت تهدید و پلیس محور باشد باید امنیتش بر محوری باشد که آن محور خانواده است.
رییسی افزود:‌امروزه غرب به ویژه در ناامنی‌های روحی و روانی و اجتماعی به شدت غرق است بنابراین امنیت پایداری که ما تعریف می‌کنیم امنیت در همه محورهاست.
وی گفت: در واقع بالاترین نظام کنترلی ، خود کنترلی است و هیچ نظامی بالاتر از خودکنترلی نیست.
معاون اول قوه قضاییه گفت: بدون در نظر گرفتن عدالت دقیق در حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و‌ فرهنگی، امنیت پایدار اتفاق نمی افتد.
سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری امنیت پایدار گفت: بهترین محور و میزان برای اجرای عدالت مبتنی بر امنیت قانونمدار حرکت کردن و عمل به قانون است.
وی افزود: در واقع همه باید در جامعه خود را موظف بدانند که قانون مدار حرکت کنند و  در مدار قانون باشند.
رئیسی در ادامه به رمز پایداری امنیت مبتنی بر عدالت و قانونمداری اشاره کرد و گفت: یک محور همان است که همه خود را موظف به اجرای قانون بدانند، محور دوم نظارت است و محور سوم نیز این است که نظارتی نهادینه شده که در قانون اساسی نیز آمده است داشته باشیم.
وی افزود: محور چهارم نقش رسانه هاست که امروزه رسانه ها به عنوان قدرت چهارم مطرح هستند و با جایگاه قدرتمندی که دارند حتماً می توانند در نظارت همگانی نقش ایفا کنند و در ایجاد امنیت و پیشگیری از پدیده های ناامنی نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشند.
معاون اول قوه قضاییه به برخورد متناسب ، قاطع ، دقیق و سریع با هر گونه ناامنی  اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این بعد قوه قضاییه و هیأتهای مبارزه با تخلفات و هرجایگاهی که در مجموعه اداری کشور و نظام جایگاه برخورد با ناامنی را بر عهده دارند ،  برخورد متناسب در حفظ امنیت و اجرای عدالت می تواند کمک کند و نداشتن تناسب ، قاطعیت و سرعت لازم حتماً به امنیت جامعه لطمه و خدشه وارد می کند.
وی افزود: لذا جایگاه دستگاه قضایی یا قوه قضاییه به عنوان نخستین راهکار نیست بلکه آخرین راهکار در این خصوص است.
رئیسی در ادامه به نقش تعلیم و تربیت در بحث امنیت پایدار اشاره کرد و گفت: تا دیروز این بحث مطرح بود که در بحث امنیت و تعلیم و تربیت از هفت سالگی باید شروع کرد اما اکنون این بحث مطرح است که باید قبل از ازدواج این مباحث را در نظر گرفت.
وی افزود: تعلیم ، تربیت ، مدرسه و خانواده همه اینها بسترهای امنیت اجتماعی هستند و هرکدام از اینها به عنوان حلقه های امنیتی ـ‌ اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد و هر گونه بی توجهی و یا کم توجهی به یکی از این حلقه های امنیتی باعث می شود امنیت پایدار اتفاق نیفتد.
وی افزود: در واقع امنیت پایدار بدون توجه به نظام تربیتی مبتنی بر دین اتفاق نمی افتد.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت: در واقع بدون در نظر گرفتن عدالت دقیق در حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و در همه حوزه هایی که ضرورت دارد این امنیت پایدار رخ نمی دهد و در واقع از ضرورت های اجتناب ناپذیر آن است.
وی افزود: توجه و برخورد با پدیده های ناامنی نیز بدون شناخت دقیق پدیده ها ، علل بروز و بدون توجه به برخورد مناسب می تواند در جهت امنیت پایدار نقش بسیار مهمی داشته باشد.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت: برای اینکه زمینه ها و انگیزه های جرم پیش نیاید باید زمینه های تربیت درست شود و اگر انگیزه ایجاد شد و بستر هم فراهم بود باید پلیس در ابعاد مختلف با آن برخورد کند.
وی افزود: پلیس یک جلوه امنیت است اما در موضوع جنگ نرم باید مرزبانان این حوزه ها تعریف شوند و با جنگ نرم مقابله کنند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۲۹۱۴۳۱۳۸۱۵۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.