رئیس قضا: مطلقا اعدام سیاسی در ایران نداریم

۳۱فروردین۱۳،

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه در ایران مطلقاً اعدام سیاسی نداریم و اعدام‌ها مربوط به کسانی است که به صورت مسلحانه اقدام به مقابله با نظام کرده‌اند و این کار سیاسی نیست گفت: علاوه بر این مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران، مجازات مطلقِ اقدام علیه امنیت ملی کشور اعدام نیست و اگر مدعی هستید ما اشخاصی را صرفا به این دلیل اعدام کرده‌ایم، اسامی آنان را اعلام کنید.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بااشاره به انتشار یافتن گزارش جدید وزارت خارجه آمریکا دربارهٔ وضعیت حقوق‌بشر ایران، مستند بودن این گزارش به ادعاهای گروه‌های مخالف و معاند جمهوری اسلامی ایران را دلیل واضحی بر ضعف آن توصیف کرد و گفت:‌ رجوع به وضعیت اسفبار زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب و گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از این دو زندان، به تنهایی برای زیر سوال رفتن صحت و سقم دلسوزی آمریکا درباب حقوق بشر کافی است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در حالی که آمریکایی‌ها خودشان رسما اعلام کرده‌اند که خطوط ارتباطی شهروندانشان را کنترل می‌کنند چگونه مدعی رعایت حقوق‌بشر در سایر کشورها می باشند؟

آیت‌الله آملی لاریجانی برخی ادعاها دربارهٔ اعمال مجازات‌های سنگین علیه اشخاص بدون انجام روند عادلانه و قانونی محاکمات، بازداشت‌ بدون اتهام فعالان حقوق‌بشر و ضرب و شتم بازداشت‌شده‌ها، اعدام اشخاص به جرم اهانت به مقامات عالی نظام و اقدام علیه امنیت ملی و نیز محاربه در معنای لفظی آن یعنی دشمنی با خدا را کذب محض خواند و گفت:‌ عمده اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاقچیان کلان مواد مخدر است. چرا که ایران به لحاظ اخلاقی و انسانی خود را موظف به برخورد با سوداگران مرگ می‌داند؛ در حالی‌ که عمده این قاچاق‌ها برای کشورهای اروپایی و آمریکا است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و عده زیادی از مردم بیگناه را کشت و حالا با کشوری روبه‌رو هستیم که تولید مواد مخدر در آن افزایش چشمگیری یافته است و جمهوری اسلامی ایران که به مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر می‌پردازد، متهم به فعالیت‌های ضد حقوق‌بشری می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که در ایران مطلقاً اعدام سیاسی نداریم و اعدام‌ها مربوط به کسانی است که به صورت مسلحانه اقدام به مقابله با نظام کرده‌اند و این کار سیاسی نیست گفت:  علاوه بر این مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران، مجازات مطلقِ اقدام علیه امنیت ملی کشور اعدام نیست و اگر مدعی هستید ما اشخاصی را صرفا به این دلیل اعدام کرده‌ایم، اسامی آنان را اعلام کنید.

رئیس دستگاه قضا با استناد به متن انگلیسی گزارش وزارت خارجه آمریکا، ترجمه و برداشت غربی‌ها از اصطلاح محاربه را غلط دانست و افزود: محاربه در معنای لفظی آن دشمنی با خداست اما آنچه در قانون مطرح است اقدام مسلحانه علیه مردم و شهروندان است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با ابراز تاسف نسبت به استفاده ابزاری آمریکا از مقوله حقوق‌بشر، به زیر سوال بردن برگزاری انتخابات آینده ایران از سوی آمریکا نیز اشاره و تصریح کرد:‌ در گزارش وزارت خارجه آمریکا اعلام شده که ایران مانع برگزاری انتخابات است و نمی‌گذارد دولت‌ها به صورت دموکراتیک در این کشور عوض شوند؛ این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به صورت میانگین هر ساله در ایران انتخابات برگزار شده است و در طول سال‌های قبل برخلاف ادعای غربی‌ها تمام گروه‌ها و جناح‌های سیاسی توانسته‌اند دولت را به دست بگیرند و حتی باوجود برخی عملکردهای بعضا خلاف مصالح نظام، باز هم مردم و نظام دولت‌ها را با سعه صدر تحمل کرده و آنها هم وظیفه خودشان را انجام داده‌اند و سکان اجرایی کشور را به دولت‌های بعدی داده‌اند، همه اینها  در حالی است که در برخی کشورهای مورد حمایت غرب تاکنون حتی یک انتخابات هم برگزار نشده اما با این وجود همچنان تحت حمایت آمریکا می باشند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که «انتخابات در نظام جمهوری اسلامی همواره آزاد بوده است» گفت: بحمدالله این‌بار نیز مردم و گروه‌ها با شور و نشاط در انتخابات حاضر می‌شوند و با بصیرت کامل حماسه سیاسی دیگری می‌آفرینند.

رئیس قوه قضاییه «تمکین عملی در برابر قانون» را اصلی‌ترین شرط برای تمام کاندیداهای ریاست جمهوری و هواداران آنها برشمرد و گفت: تلاش برای تحمیل کردن کاندیداهای مدنظر گروه‌ها، برخلاف قانون و نوعی زیاده‌خواهی است و قطعا شورای نگهبان در مقابل تمام این زیاده‌خواهی‌ها خواهد ایستاد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: تمام کاندیداها باید حرمت نهادهای قانونی کشور و نظام را رعایت کنند و اینطور نباشد که وقتی آنان از ما حمایت کنند و سرکار باشیم، مورد قبول باشند و وقتی حرف این نهادهای رسمی موافق ما نیست، بگوییم قبول نداریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی تلاش غیرقانونی و فشار آوردن برای ورود اشخاص مدنظر هر گروه و جریانی به انتخابات را خلاف قانون و خلاف شرع دانست و افزود: بحمدالله شورای نگهبان تا به حال با صلابت در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستاده و این دوره نیز قطعا چنین خواهد شد.

عده‌ای در کشور دنبال نا امید کردن مردم می باشند

رئیس قوه قضاییه افزود: عده‌ای از هم‌اکنون در تلاش برای ناامید کردن مردم می باشند، این کار آنها آب به آسیاب دشمن ریختن است و باید بدانند که به اعتبار همین قانون اساسی، بر مسند کار آمده‌اند و اعتبار آنان از قانون و نظام و رای همین مردم است و عاقلانه نیست که بر شاخه بنشینید و بن بزنید.

آیت‌الله آملی لاریجانی از تمام سیاستمداران خواست با اعمال و رفتار خود سبب ‌نشاط انتخابات شوند و برخی طوری القا نکنند که بخشی از قانون اساسی را می‌بینند و بقیه آن را رها کرده‌اند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه بازرسی، نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قضات ادامه یافت.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.