رئیس مجلس: ساختار قربانی کردن در حج، وهن‌آمیز است

خبرگزای آریا- رئیس مجلس شورای اسلامی کاهش هزینه‌های حج و عمره و امور اداری حج را بسیار پسندیده دانست و گفت: البته نباید خیلی ضیق گرفت و موجبات مزاحمت زائران را فراهم کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش حج و اقتصاد به بررسی ابعاد ملی موضوع اقتصاد حج پرداخت و افزود: در زمینه کاهش هزینه‌های حج و عمره، استفاده از بخش خصوصی در خدمات دادن به زائران، راهکارهای تهیه سوغات و قربانی و اینکه چگونه می توان سفر حج و عمره را به یک کارگاه تربیتی تبدیل کرد باید مورد توجه قرار گیرد.
وی درخصوص کاهش هزینه های حج و عمره اضافه کرد: مطلوب است که این موضوع را خود زائران باور کنند چراکه با دستور شدنی نیست.
رئیس مجلس همچنین به ایجاد رقابت در بخش خصوصی در زمینه خدمات‌دهی به زائران اشاره کرد و گفت: ممکن است از نظر منطق اقتصادی حرف پسندیده ای باشد اما باید بدانیم که شرایط کشورهای اسلامی یکسان و عادی نیست.
وی افزود: اعزام زائران به عربستان و عراق با فراز و فرودهایی همراه بوده به همین دلیل داشتن مرکزیتی که این مسائل را رفع و رجوع کند بسیار مهم‌تر از بعد صرفه‌جویی‌هاست.
آقای لاریجانی گفت: بعید است بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار در کل هزینه سوغات حج و عمره باشد که بهتر است با سازوکارهایی مانند تشکیل نمایشگاههایی در فرودگاهها به سمت عرضه تولیدات داخلی برویم هر چند این موضوع در کوتاه مدت جواب نمی دهد چراکه باید باورهای فرهنگی وجود داشته باشد.
وی افزود: اگر سطح درآمدهای کشور را ۱۰۰ میلیارد دلار درنظر بگیریم ۵۰۰ میلیون دلار آن به این موضوع اختصاص پیدا کند رقم زیادی نیست هرچند وقت گذاشتن برای بازار امر مطلوبی نیست و البته با دستور هم نمی شود آن را از بین برد چراکه آزردگی به وجود می آورد.
رئیس مجلس گفت: البته باید توجه داشت که قیمتها در ایران با بازار عربستان متفاوت است و برای این هم باید فکری کرد.
وی در ادامه به موضوع قربانی کردن در حج اشاره کرد و ساختار این موضوع را برای اسلام وهن‌آمیز برشمرد و افزود: باید با مسئولان سعودی در این خصوص صحبت کرد تا این موضوع از این شکل درآید هرچند معتقدم این موضوع سرمایه گذاری خاصی می خواهد که باید با کمک کشورهای مختلف انجام شود.
لاریجانی در ادامه به مسائل تربیتی حج پرداخت و گفت: باید مسئله حج برای مردم طوری جا بیفتد که تحولی در ذهن و رفتار آنها پس از پایان حج ایجاد کند چراکه حج یک عبادت معمولی نیست و باید از هر چه به این لطمه بزند پرهیز کرد.
وی با تأکید بر اینکه باید بعد از حج یک بیداری در انسان رخ دهد، افزود: پرداختن به اسرار حج بسیار مهم است و معتقدم سازمان حج باید یک دالان آموزشی-تربیتی برای حج ایجاد کند تا زائران و حجاج بدانند که برای مثال اگر سهم امام یا مالیات نداده باشند یا با خانواده بدرفتاری و یا به طبیعت ظلم کرده باشند یا معاملات ربوی انجام داده باشند حجشان نمی‌تواند مقبول شود.
رئیس مجلس با بیان اینکه حجم بسیاری از منازعات دادگاهها مربوط به همین چیزهاست، گفت: سالی ۲۵ هزار نفر بر اثر تخلفات رانندگی کشته می دهیم و سه یا چهار برابر آن نیز مجروح می شوند و در مورد طبیعت هم ظلم های بسیاری انجام می شود بنابراین فقط کافی است افراد بدانند و آموزش ببینند که این کارها ظلم و قبیح است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم سفر حج را به کارگاه تربیتی تبدیل کنیم که افراد در این سفر آراستگی معنوی بیابند و به حقوق خود واقف شوند نتایج بلندمدت بسیاری خواهد داشت و هزینه های زیادی را از کشور کاهش می دهد.
لاریجانی گفت: در حال حاضر بالای ۱۰ میلیون پرونده در قوه قضاییه وجود دارد و ۲ تا ۳ میلیون پرونده دست به نقد داریم، حال ببینیم چقدر هزینه دارد که اگر رفتارها درست شود خیلی از این هزینه ها کاهش می یابد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.