رئیس کل گمرک خبر داد:کاهش زمان و هزینه تشریفات ترخیص کالا

۱۵ شهریور – ۰۵:۰۴:۳۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

معمار نژاد ازکاهش زمان و هزینه تشریفات ترخیص کالا در گمرک خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، عباس معمار نژاد رئیس کل گمرک در نشستی خبری با بیان مطلب فوق ، اظهار داشت: هدف اصلی گمرک کاهش زمان و هزینه تشریفات ترخیص کالا است که بخش قابل ملاحظه ای از آن، در گرو تصمیمات و سیاست های سازمان های مرتبط با امر تجارت است.
وی در خصوص آمار تجارت خارجی در ۵ ماهه سال جاری اظهار داشت: حدود ۱۸ میلیارد دلار در ۵ ماهه اول امسال صادرات کالا و خدمات انجام شد و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نیز به ارزش ۲۱٫۹ میلیارد دلار واردات داشتیم که از نظر ارزشی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش دارد ولی از نظر وزنی ۱۱ درصد میزان واردات افزایش یافته است.
به گفته وی افزایش صادرات کالاهای غیر از گروه نفتی ۲۷ درصد رشد داشته و در بخش صادرات نیز از ۶ هزار و ۸۰۰ ردیف تعرفه ای در دو هزار و ۵۹۴ ردیف صادرات انجام شد.
معمارنژاد با اعلام اینکه در ۵ ماهه نخست امسال میزان صادرات به حدود ۳۰ میلیون تن رسید، بیان داشت: صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در این مدت به ارزش ۱۵٫۷ میلیارد دلار رسید که شامل میعانات گازی، پتروشیمی و سایر کالاها بوده است.
وی تاکید کرد: به صورت کلی در ۴ هزار و ۸۰۳ ردیف تعرفه ای واردات انجام دادیم که بخش عمده ای از آن مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است و کالاهای مصرفی بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد.
معمارنژاد گفت: حدود ۷۳ درصد واردات در دوره یاد شده مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مانند نهاده های دامی است و حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد واردات کالاهای سرمایه ای مانند ماشین آلات و تجهیزات و در نهایت ۱۱ تا ۱۲ درصد واردات نیز کالاهای مصرفی بوده است.
وی از تراز تجاری مثبت با ۹۰ کشور دنیا و تراز تجاری منفی با ۸۳ کشور سخن گفت و افزود: به صورت کلی طی ۵ ماه نخست امسال با ۱۷۳ کشور دنیا مبادله تجاری انجام شد.
معمارنژاد گفت در ۵ ماهه سال جاری ۴٫۵ میلیون تن کالا از کشورترانزیت شدکه این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشت.
وی با اعلام اینکه در ۵ ماهه اخیر سال جاری ۱۵ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار به کشور وارد شد، گفت: متوسط ارزش هر خودرو ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار است و نسبت به سال گذشته از نظر تعداد واردات خودرو ۲۹ درصد رشد یافته است. در سال گذشته ۴۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد.
رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: واردات نهاده های دامی طی ۵ ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته در گندم، جو، ذرت و کنجاله سویا حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.
 معمارنژاد در خصوص تعداد موافقت نامه های گمرکی ایران با کشورهای جهان افزود: هم اکنون با حدود ۴۳ کشور دنیا توافقنامه گمرکی داریم و از این تعداد، ۳۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد هستند.
رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در حال حاضر با ۱۰ کشور عضو این جنبش برای نهایی کردن موافقت نامه گمرکی مذاکرات اولیه را انجام داده ایم.
وی در خصوص حجم مبادلات تجاری با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: از سال ۸۴ تا چهار ماهه اول امسال حدود ۸۷ میلیارد دلار صادرات به این کشورها داشته ایم و میزان واردات نیز ۱۴۳ میلیارد دلار و مجموعا حجم تجارت ۲۳۰ میلیارد دلار بوده است.
معمارنژاد از تدوین آئین نامه جدید گمرکی و ارسال آن به دولت خبر داد و گفت: تا پایان مهر ماه سال جاری آئین‌نامه قانون جدید گمرکی تصویب و نهایی خواهد شد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در باره تعدادگمرکات تخصصی برای ورود برخی از گروه کالایی افزود: هم اکنون برای ۱۹ تا ۲۰ گروه کالایی از جمله فرش، لوازم رایانه و فناوری اطلاعات و لاستیک خودرو مجوز گمرک تخصصی صادرشده و در حال فعالیت است.
وی گفت: صدور مجوز ورود این گروه کالایی نیاز به تخصص دارد بنابراین برای تسهیل در ورود این کالاها آنها را در گمرکات خاصی ساماندهی کردیم و واردات آنها از همه گمرکات آزاد نیست.
معمارنژاد همچنین در ارتباط با وضعیت ایجاد گمرکات اختصاصی در کشور با بیان اینکه گمرک اجازه صدور این نوع مجوز را نیز دارد، گفت: این کار مستلزم درخواست سازمان یا شرکتی است که حجم بالایی از کار را داشته باشد اما تنوع واردات آن پایین باشد.
وی ادامه داد: یکی از این گمرکات گمرک نفت است که طی تفاهمنامه‌ای که با وزارت نفت داشتیم، به زودی فعالیت آن آغاز می‌شود و در حال حاضر در مراحل جانمایی و راه اندازی قرار دارد.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه قبل از این دو گمرک اختصاصی دیگر در کشور به درخواست شرکت‌ها ایجاد شده است، بیان داشت: شرکت ذوب آهن و فولاد مبارکه قبل از این مجوز واردات کالا از طریق گمرکات اختصاصی را دریافت کرده‌اند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۰۵۱۷۰۴۳۸۵۸۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.